Helgfyllan sabbar hälsoveckan

Extrakalorier, alkohol och rökning sliter på kroppen

HÄLSA

En nyttig vecka full av sallad, vatten och träning. Men till helgen gör partaj, söta drinkar och bakfyllekäket entré. Veckoslutet är för många en rejäl kalorifest som riskerar att förgifta både din kropp och ditt samvete.

Alkoholen påverkar inte bara ditt omdöme, utan även din fysiska styrka, återhämtning, förbränning och prestation.
Foto: colourbox.com
Alkoholen påverkar inte bara ditt omdöme, utan även din fysiska styrka, återhämtning, förbränning och prestation.

Kanske är du hälsomedveten och fyller veckan med både nyttiga luncher och träning. Men så kommer lördagskalaset med alkohol och snacks som förförisk frestelse. Och visst är du värd att unna dig, men fyllan förstör din annars så hälsosamma vecka mer än du kanske tror.

Allt eller inget?

Alkoholen påverkar inte bara ditt omdöme, utan även din fysiska styrka, återhämtning, förbränning och prestation. För att inte tala om alla kalorier som slinker ned med lätthet under helgens festligheter.

Du bör inte träna dagen efter en festlig kväll. Kroppen måste vila och reparera sig själv efter alkoholintaget. Om du slår klackarna i taket både fredag- och lördagskväll förlorar du med andra ord två hela träningsdagar. Faktum är att kroppen tar en sådan stryk av helgens kalorifest att det tar flera dagar för den att återhämta sig. Är det ett allt eller inget-motto som gäller för att vi inte ska förstöra våra kroppar totalt?

Bim Åkers, som arbetar som dietist i Uppsala, tycker inte det.

– En hälsoprofet skulle självklart säga åt dig sluta helt med alkohol. Men vi måste se till helheten. Om lite alkohol får dig att må bra ibland, så behöver inte det vara förbjudet. Det är omöjligt att göra allt rätt, det fungerar inte så.

Ett gift

Hon förklarar att kroppen självklart mår bättre utan alkohol och att det på många sätt har en nedbrytande effekt. Framförallt innebär en partykväll ett extra energiintag i och med den konsumerade alkoholen, samt på grund av snabbmaten som gärna slinker ned framåt småtimmarna.

– Alkohol är ett gift, ingen tvekan om saken och kroppens övriga aktiviteter avstannar när all energi läggs på alkoholen. Det är inte på något sätt schyst mot kroppen att inta alkohol, förklarar hon.

Framförallt tar det tid för kroppen att återhämta sig igen.

– Jag rekommenderar en vilodag efter en kvälls festande. Om du tränar på en gång får kroppen det mycket svårare att återhämta sig. Alkoholen innebär en enorm påfrestning. Träning på det blir som en extra bestraffning och du kommer inte att få samma resultat som annars.

What the hell-effekten

Bim Åkers anser att vi ska prioritera att hitta ”lagom”, att vi får tillåta oss det som kan tyckas förbjudet ibland, förutsatt att man inte överdriver och alltid lever som en soffpotatis eller blir beroende av alkoholen.

– ”What the hell-effekten” spelar en stor roll här. Det innebär att du sätter upp mål, oftast blir det tyvärr mål som innefattar ”jag får inte”. Om du sedan faller för frestelsen ändå är det lätt att strunta i allt, att tänka ”what the hell”, allt är ju ändå redan kört. Vi lägger krokben för oss själva, berättar hon.

Hennes tips till blöta utekvällar är det gamla hederliga och ytterst effektiva vattnet.

– Varannan öl, varannan vatten. Det är inte bara billigare, utan kroppen tar också mindre skada. Alkoholen är vätskedrivande och kroppen formligen skriker efter vätska, så ha vattenglaset nära dig.

Så mycket innehåller

1 glas vin = 2 ballerinakex (120 kcal)

1 stor stark = 1 liten hamburgare på McDonalds (235 kcal)

50 cl 7-procentig cider = 9 chokladpraliner (395 kcal)

1 litet glas calvados = En halv påse Ahlgrens bilar (120 kcal)

Källa: Viktklubb.se