"Jag är stolt över mitt jobb"

Här pressar Jasmine, 17, chefen för tobaksbolaget

Jan Robert Kvam är nordisk chef för tobaksbolaget BAT. Men själv röker han bara cigarr vid speciella tillfällen. "Vi önskar oss inte att ungdomar röker", säger han till Jasmine, 17.
Foto: ANNIKA AF KLERCKER
Jan Robert Kvam är nordisk chef för tobaksbolaget BAT. Men själv röker han bara cigarr vid speciella tillfällen. "Vi önskar oss inte att ungdomar röker", säger han till Jasmine, 17.
HÄLSA

Någon har rökt. På bordet i det fräscha kontoret står två använda askkoppar som Jan Robert Kvam, nordisk chef för British American Tobacco, snabbt lyfter bort medan vi tar plats.

– Får man röka här? frågar Jasmine.

Han skakar på huvudet.

– Nej.

Jasmine och jag utbyter frågande blickar. Att det röks på tobaksbolag, är inte det helt naturligt? Ingenting att smussla med, väl? Det kan vi inte förstå.

Jasmine, 17 år.
Foto: ANNIKA AF KLERCKER
Jasmine, 17 år.

Det är svårt att förstå Jan Robert Kvam, och det beror inte på att han är norrman. Det är för att tobaksbolagens logik inte är glasklar.

Å ena sidan:

Å andra sidan:

– Men, säger Jasmine, alltså om vi som är unga inte börjat får ni väl inte in några pengar?

– Vi önskar oss inte att ungdomar röker.

– Om tio månader är jag 18, påpekar Jasmine.

– Ungdomar som fyllt 18 kan göra sitt val.

Jan Robert Kvam har sett Aftonbladets artiklar om att 53 procent av tjejerna på Östermalm röker. Han säger att han är överraskad. Så är det inte i Oslo. Vad skillnaden beror på vill han inte gissa.

Hur farligt är det att röka?

– Svårt att säga, men det är hälsofarligt. Det är en kunskap alla har.

Själv röker han inte, bara någon festlig cigarr ibland. Han prövade medan han gjorde lumpen, men ”det gav mig inte någon speciell upplevelse”. Tidigare sålde han mejerivaror och kött. Sedan cigaretter, för att det ”lät spännande”.

– Jag är stolt över att jobba på ett seriöst företag som BTA, fast jag är klar över att vi har kontroversiella och hälsofarliga produkter.

Är lagstiftningen om tobaksförsäljningen för tuff?

– Det är ett regelverk vi är tillfredsställda med. Sannolikt går rökningen tillbaka. Men de som börjar ska föredra våra märken.

Medan vi tar farväl sniffar vi snabbt i askkopparna, som ställdes undan. Fimpen är av det egna märket. Bara på nära håll känns den sura stanken.

FAKTA

Bolagen nobbar intervju

Tre multinationella tobaksföretag är representerade i Sverige.

Bara BAT (British American Tobacco med Kent och Pall Mall i sortimentet) gick med på att intervjuas.

Johan von Zweigbergk, informationsdirektör på Philip Morris AB (som framförallt har varumärket Marlboro), nobbar via mejl:

”Vi tackar återigen för att du kontaktade oss, men vi är inte intresserade av att delta i den föreslagna diskussionen.”

Karl Lallerstedt, JTI (Camel, Right, Blend med flera), är ”kommunikationsansvarig” men vägraravslöja ens hur många svenska anställda företaget har. Han upprepar:

”Från vår sida är det inte intressant den här gången att medverka.”

I år börjar 16 000 tonåringar röka

Okej, låt oss inse faktum. Att röka är inne, och ”normalt” för 17-åriga tjejer i gymnasiet.

Trots alla lagar, regler och förbud.

Trots att ingen skulle kunna sälja dem cigaretter och trots att de inte skulle få röka i skolan eller på fiket.

Så här är det: i år kommer minst sextontusen ännu yngre tonåringar att börja röka.

Det är i tonåren de ska börja

– annars blir det inte av.

Åtta av tio rökare har börjat blossa före 18.

Ju tidigare de börjar, ju lättare fastnar de i vanan och suget. De verkar även bli trogna sitt första märke …

Någon tjänar på det, eller hur?

Vi tog med Jasmine, 17, till tobaksbolaget för att få veta mer. Det visade sig att bossen Jan Robert Kvam läst Aftonbladets artiklar om svenska tjejers rökning.

Han säger sig vara ”förvånad”.

Så går tobaksbolagen runt reklamlagen

"Slim-cigaretter"

Ordet för tankarna till smal som skönhetsideal.

Synas på hyllan

Placering i butik är avgörande. Folkhälsoinstitutet driver linjen att tobak ska förvaras under disk, vilket är på gång i Norge.

Koppla rökning/mode

Senaste exemplet från i år: kampanj kring parfymen Davidoff, även ett tobaksmärke. Lost-stjärnan Josh Halloway var ansiktet. Mest kända tobakskampanj i genren är Marlboros kläder, som skulle föra tankarna till äventyr/friluftsliv.

Lobbying

Tobaksleverantörsföreningen har anställd som uppvaktar politiker och försöker stävja hindrande lagskärpningar.