Gå ner i vikt med självhypnos

Ät vad du vill och tappa kilon med McKennas succémetod

1 av 4 | Foto: JUPITER IMAGES
NJUT Paul McKennas metod är enkel: Ät när du är hungrig. Ät vad du vill. Och njut av varje tugga.
HÄLSA

Det är kanske världens enklaste viktmetod.

Och sannolikt den enda som låter dig äta precis vad du vill.

Här är nyckeln till hypnotisören Paul McKennas succékoncept, som enligt studier gör 7 av 10 smalare.

Vad är haken med detta? Undrar du. Möjligen att du inte blir så värst mycket mer hälsosam. För kände hypnotisören Paul McKenna bryr sig inte ett spår om du äter grönsaker eller brownies. Förbud och bannor ger bara bakslag, menar han.

Hans viktmetod bygger på att ändra människors beteende efter tre simpla principer: Ät när du är hungrig. Ät vad du vill. Och njut av varje tugga.

Engelsmannen har studerat hur smala människors beteende skiljer sig från överviktigas. En stor del av inspirationen har han hämtat från sin egen familj, där alla har haft viktproblem utom Paul själv.

 – Personer med övervikt tränar bort sin känsla för hunger, på samma sätt som en elitidrottsman vänjer sig vid träningsvärk. De pendlar mellan svält och övermättnad och trubbar på så sätt av sin känslighet, säger han när BONUS ringer upp.

7 av 10 blir smalare 

Paul skapade ätskalan, som är ett verktyg för att känna om man verkligen behöver äta eller inte, samt mentala övningar som stärker självbilden.

 – De flesta går upp i vikt för att de överäter när de ledsna, frustrerade eller uttråkade. Vad de äter spelar mindre roll, säger han.

 Resultatet, succéboken ”Jag kan göra dig smal” (Forum förlag), är en kort och koncis guide i självhypnos på knappt 170 sidor.

 – När jag kom med manuset till förläggaren sa han: ”Vi sa en bok, inte en broschyr! Korta böcker uppfattas som oseriösa. ”Jag svarade: ”Jag vet vad jag gör. Vill folk ha en bok kan de läsa Harry Potter!”

 Fungerar det då? Paul McKenna hänvisar till fyra olika undersökningar gjorda av tv-bolag som visar att 7 av 10 blir smalare efter sex månader. Det största testet gjordes på 150 personer. Nu ska ett engelskt sjukhus pröva metoden på patienter i större skala.

 – Alla går inte ner i vikt med de här råden, men de flesta gör det, säger Paul.

Handlar om mängden

 Du vill inte ge några kostråd. Men du håller ändå med om att viss mat är bättre än annan?

 – Absolut, du mår bättre om du äter nyttigt i stället för chips. Det är förstås idealet. Men för att bli smal kan du äta nästan vad som helst – det handlar om mängden du äter. Personer som är slanka äter också choklad och chips, men i mindre mängder, säger han.

 – Min metod minskar matfixeringen, och för att kunna göra det är det viktigt att släppa kraven.

”Metoden förändrade mitt liv”

En av dem som lyckats är Claire Singh, 32. Hon bor i London och jobbar som barnmorska. Hon vägde 133 kilo, gick ner 51 kilo och har hållit sin nya vikt i tre år.

 – Jag har varit överviktig i hela mitt liv, så länge jag kan minnas. Jag gick till en workshop med Paul och det förändrade mitt liv, säger hon.

 – Förut åt jag hela tiden, vare sig jag var hungrig eller inte, det blev en vana. Nu äter jag vad jag vill, snacks också, men bara om jag verkligen vill ha det och är mer i synk med min egen kropp.

 När vikten minskade försvann tröttheten och problemen med knäna som hon lidit av tidigare. Hon började motionera lätt och upptäckte en passion för dans.

 – Jag har fått en andra chans och det är jag oerhört tacksam för, säger hon.

Mättometer

10. Illamående

9. Stinn

8. Proppmätt

7. Mycket mätt

6. Lagom mätt

5. Neutral

4. Småhungrig

3. Ganska hungrig

2. Utsvulten

1. Svimfärdig

Ät enligt skalan:

Vid punkt 3 och 4 blir de flesta hungriga – då ska du hugga in. Ät det du känner för, så länge du njuter av maten.

Så fort du känner dig det minsta mätt – vid punkt 6 och 7 på skalan – lägg ner besticken.

Undvik att bli så svulten eller mätt att du tangerar slutet på skalan, åt endera håll.