Akta dig för kylan

Risk för förfrysning

HÄLSA

Kölden har kopplat sitt grepp om Sverige. Uppmärksamhet och rätt kläder skyddar mot förfrysning – ett tillstånd som vissa drabbas av lättare än andra.

Klä på dig ordentligt med kläder för att undvika förfrysning.
Klä på dig ordentligt med kläder för att undvika förfrysning.

Personer med hjärt-kärlsjukdomar och diabetes samt gamla och små barn ska vara särskilt försiktiga vid minusgrader. Orsaken är att de ofta har sämre blodcirkulation än andra, i synnerhet i de små kärlen i fingrar och tår.

Rökning och alkohol försämrar också kroppens försvar mot kyla, men det finns ingen absolut temperaturgräns för när det börjar bli kritiskt.

– Kyla i kombination med vind, det är det verkligt allvarliga, säger Björn Nilsson, specialist i allmänmedicin och familjeläkare i Västmanland.

Känseln försvinner

De första symtomen på ytlig förfrysning är att huden blir vit och känseln försvinner. Om skadan går djupare blir huden vitfläckig och vävnaden känns hård.

– Det som kan hända är att det bildas små iskristaller inuti cellerna som förstör vävnaden så att den dör, i värsta fall, säger Björn Nilsson.

Oftast blir den nedkylda kroppsdelen helt återställd, om än efter en viss tids stickande, bultande smärta.

Rätt klädsel är bästa skyddet för den som vistas utomhus i köldgrader. Och eftersom en köldskada inte känns kan det vara bra att ha någon med sig som kan hålla koll på färgen på näsa, kinder och öron.

FAKTA

Förfrysning

Alla delar av kroppen kan få köldskador, men vanligast är att händer, fötter, näsa och öron drabbas.

Gnid eller gnugga inte på området, utan värm försiktigt med kroppsvärme, filtar och kläder eller ljummet vatten.

Sök läkare akut om inte kroppsdelen har återfått normal färg eller känsel för smärta, beröring, värme och kyla efter 20 minuters uppvärmning.

Källa: Vårdguiden

Göteborg (TT)