"En god självkänsla gör livet lättare"

Övning: Så boostar du din självkänsla

HÄLSA

Och varför är det viktigt? Vår expert Mia Törnblom har svaret.

Mia Törnblom är ny expert på Kropp & Hälsa.
Mia Törnblom är ny expert på Kropp & Hälsa.

Självkänsla är själens kondition. Det tycker Mia Törnblom.

– Har du en taskig kondition rent kroppsligt så får ju det negativa konsekvenser i livet. Precis samma sak är det med självkänsla, förklarar hon.

Mia rekommenderar alla att jobba på sin självkänsla, oavsett om den är låg eller hög.

– Det är en bra investering för framtiden. Jag vill hjälpa människor att nå dit de vill, samtidigt som de mår bra på vägen. Det krävs en god självkänsla för att vi ska känna oss värdefulla.

Vad är skillnaden mellan självkänsla och självförtroende?

– Självförtroende är det du gör och din tro på din förmåga. Självkänsla är ditt värde i den du är, utan att prestera.

Mia tror att många blandar ihop just självkänsla och självförtroende.

– En del grundar sitt värde på det de presterar. Vi måste hitta värdet i vilka vi är i stället.

Låg självkänsla

Tecken på låg självkänsla är bland annat att du :

Men det finns sätt att öva upp sin självkänsla. Här nedanför hittar du en praktisk och enkel övning som hjälper dig till bättre självkänsla.

Övning: Så boostar du självkänslan

Omgivningen kan inte stärka ditt egenvärde – det måste du göra själv. Coacha dig själv till bättre självkänsla. Gör insättningar på ditt inre må-bra-konto varje dag.

Att fylla i Jag är bra-boken varje kväll kan hjälpa dig att på riktigt tycka om dig själv, alldeles oavsett vad du presterar. Det kan också vara ett sätt för dig att lättare acceptera att du inte är perfekt. Det spelar ingen roll, du är härlig ändå!

Använd en fin anteckningsbok, eller ett gammalt kollegieblock. Det viktiga är att du skriver varje kväll.

Bra

Vad har varit bra med dig just i dag? Skriv ner minst tre saker varje dag. Fokus ska ligga på dina egenskaper snarare än på dina prestationer. Tex: "I dag var jag klok när jag bad Tea om hjälp". Det gör inget om det känns som att du ljuger eller överdriver. Om du säger något till dig själv tillräckligt ofta kommer du till sist att tro på det.

Tack

Det är smart att vara tacksam. Skriv ner minst en sak som du varit eller borde varit tacksam för varje dag. Påminn dig själv om att du faktiskt har mycket att vara tacksam för, det gör det också lättare att uppskatta allt du får. En tacksamhetslista blir botemedlet mot självömkan och känslan av att du är ett offer om något negativt händer.

Hjälp

Be om hjälp eller skriv ner vad du behöver. Tex: "Hjälp mig att komma ihåg att be Anna om ursäkt i morgon". Då blir det lättare att identifiera - och för stunden släppa - saker du oroar dig för. Du får garanterat en bättre nattsömn och du slipper vara rädd för att glömma vad du faktiskt borde oroa dig för. Det står ju i boken.

(Källa: Mia Törnbloms bok "Mera självkänsla!")