Jakten på Omega

Här är maten med de nyttiga fetterna

HÄLSA

Fett är inte alltid dåligt. Faktum är att vi måste få i oss fett för att överleva.

Matskribenten Kristina Eriksson reder ut begreppen och bjuder på fyra garanterat jättenyttiga recept - med rätt balans av Omega 3 och 6.

Kristina Eriksson.
Kristina Eriksson.

Kristina Eriksson, hemkunskapslärare och matskribent, har gett ut en bok med namnet "Nyttiga fetter". I den ger hon en klar bild av vilket fett vi måste ha och vilket vi kan hoppa över. Men kan inte svenska folket detta på sina fem fingrar?

- Nej, jag känner att det fortfarande finns en förvirring kring detta. Jag stöter på människor som fortfarande frågar varför vissa fetter är sämre och vilka fetter de bör äta. Jag vill inspirera människor till att äta de nyttiga fetterna, säger Kristina Eriksson.

Fett är livsviktigt

En sak är säker: vi måste äta fett annars orkar inte kroppen fungera. Fettet ger oss energi och gör att vi kan hålla värmen, det hjälper till att bygga och reparera celler och fetterna hjälper kroppen att ta upp flera olika vitaminer som vi behöver för att må bra. Men som med allting annat så gäller det att veta vilka sorts fetter som är bra och hur mycket man ska äta. Men vad är då rätt fett?

Stärker immunförsvaret

- De nyttiga fetterna är de omättade fetter och essentiella fettsyror som finns i fisk, kyckling, nötter och avokado. De viktiga fettsyrorna Omega 3 och 6 kan inte kroppen producera själv, så de måste vi få i oss via maten, säger Kristina Eriksson.

I stället för att korka igen artärerna i kroppen så hjälper dessa fetter till att hålla kroppen pigg och hjärnan alert. Risken för demens och hjärt- och kärlsjukdomar minskar. Vi förstärker vårt immunförsvar och vi blir mindre sjuka och orkar mer. Men därmed inte sagt att man kan äta hur mycket som helst av det. Det nyttiga fettet innehåller lika mycket kalorier som det onyttiga, så man kan inte äta hejdlösa mängder och tro att det bara är bra. Men enligt Kristina så skulle vi i Sverige rent allmänt behöva dra ner på det mindre nyttiga fettet och lära oss äta mer av de nyttiga.

- Fisk tre gånger i veckan är jättebra och det behöver inte alltid vara tillagad fisk, påpekar Kristina.

"Gör en smörgås"

- Gör en smörgås med strömming och ägg, lägg makrill på frukostmackan eller stek en omelett med sill bredvid. Vi måste få in mer fisk i maten och på ett mer naturligt sätt, säger hon.

Men kyckling, fläskkött, nötter och skaldjur innehåller också bra doser av rätt fett. I Kristinas bok ger hon tips på hur man får in mer fisk i vardagsmaten och naturligtvis finns det också recept på kyckling, bröd och smaskiga desserter - allt med rätt och nyttigt fett i.

Jessica Devert