”J***LA IDIOT!”

Så blir du fri från dina irritationsdemoner

HÄLSA

Klantiga bilister, SJ eller svärfar. Vem går du igång på?

De flesta har ett par personer eller saker som får irritationen att blossa upp.

Och det är helt okej, enligt Mia Törnblom, coach i självkänsla.

– Det är verkligen okej att bli arg. Men när man fastar i att älta och ilskan tar för mycket energi är det dags att göra något åt saken, säger hon.

Ilska och irritation kan vara en start till förändring. Men kommer vi inte vidare blir ilskan destruktiv.

– När vi blir arga och börjar störa oss har det med oss själva att göra, säger Mia Törnblom.

Något hos oss själva är hotat. Det kan vara vår självkänsla, känslomässiga trygghet eller att någon helt enkelt beter sig på ett sätt som vi inte tycker är acceptabelt.

– Vi har alltid en egen del i att vi stör oss. Det betyder inte att vi ska skuldbelägga oss själva. Men för att få till en förändring måste vi se vår del, säger Mia Törnblom.

– Det är det enda vi kan förändra.

365 personer

När Mia Törnblom har kurser i självkänsla brukar hon be sina kursdeltagare att lista alla de stör sig på.

– Jag brukar föreslå att de ska komma på ett 15-tal, det har de flesta inga problem med.

– Det roligaste jag har varit med om var en kvinna som hade 365 stycken på sin lista, skrattar Mia.

Allra vanligast är att vi går igång på våra nära och kära. Människor vi har en relation till, helt enkelt. Men även kändisar, eller personer som syns mycket i media, finns ofta med på listorna.

– Det är inte hur många man kommer på som räknas, utan hur man tacklar dem, säger Mia Törnblom.

Om man går igång och sen släpper taget är det inte så farligt. Men vissa flyttar in i våra huvuden, och stannar där. Det är dem man ska se upp med.

– Sen är vi olika som personer. Vissa gillar att ha inneboende och älta, andra tillåter inte det och tar för mycket skit, de skulle må bra av att störa sig mer.

Skriv en lista

Att få ner irritationsmomenten på papper är första steget i att bli fri. Det kan vara till exempel sin pappa, Försäkringskassan och kollegan som alltid är sur.

Steg två är att skriva ner varför vi går igång på de här personerna.

– Steg tre och fyra handlar om att bli fri. Det är då vi börjar vi jobba på en lösning. Det är lönlöst att försöka ändra de vi stör oss på, men vi kan ändra vårt eget beteende och ta ansvar för våra känslor, berättar Mia Törnblom.

FAKTA

Hitta vad som hotas

När vi stör oss på andra är det för att något hos oss sjävla blir hotat. Saker som hotas kan till exempel vara:

Din känslomässig tryghet = till exempel att personen väcker känslor av rädsla, osäkerhet eller att förlora kontrollen.

Din framtidsambition = till exempel att att det inte ska bli som du planerat, att du ska komma försent, att förhållandet tar slut.

Din social ambition = om du går igång på någon utan egentlig anledning är det förmodligen din social ambition som är hotad. Helt enkel att personen inte gör som du tycker att man ska.

Mia coachar: Så slutar du bli älta och bli irriterad

Att bli fri handlar om att ställa sig frågorna:

Till exempel:

Jag är arg på Kalle. För att Kalle bara pratar om sig själv. Det hotar min självkänsla, jag får inte det utrymme jag vill ha. För att förändra situationen kan jag öva på att stärka min självkänsla, så att jag inte blir lika påverkad. Jag kan också öva på att inte vara så självcentrerad och se situationen ur ett annat perspektiv – Kalle har säkert också dålig självkänsla men den tar sig ett annat uttryck – Kalle blir utåtagerande, jag inåtvänd.

Utlottning: Ta chansen och lyssna på Mia live

Vi lottar ut biljetter till Mia Törnbloms eftertraktade föreläsningar under våren. Fem personer vinner två biljetter var i respektive stad. Ange i ämnesraden vilken stad och vilken tid du är intresserad av att gå.

Vinnarna meddelas via mejl.

Aktuella föreläsningar:

LUND 31 mars. Scandic star, Glimmervägen 5. Tid: 13 eller 18.

ÖSTERSUND 2 april. Fokets hus, Krondikesvägen 93. Tid: 13 eller 18.

Ja tack! Jag vill gärna få biljetter till Mias föreläsning