”Det är en stor överraskning”

Här är Annas träningsdagbok

HÄLSA

Onsdag 8 april: Nu är det över!

Dagen efter slutmätningen känner jag för att träna, men vill gå på ett pass. Men det enda som finns är powerpilates. Man kan ju verkligen fråga sig varför det heter ”power”. För detta pass är mer avslappning än träning! Gäspar ihjäl mig och håller på att somna. Kommer med all sannolikhet INTE återvända!

Träning: Powerpilates 60 min.

Kost: Ungefär som måndag.

Dagens synd: Övervägde att köpa en stor påse naturgodis men kunde konstigt nog stå emot, trots att jag nu får synda om jag vill! (inte för att det hindrat mig tidigare i och för sig…).

Tisdag 7 april: Slutmätning med stor överraskning!

I dag är det slutmätning med Bod Pod på Paulúns näringscenter. Jag och Helena är småspända och flamsiga innan och spekulerar i vad som kan ha hänt. ”Det kan ju inte ha gått åt fel håll i alla fall” säger jag. ”Nej, det får vi inte hoppas! Men mycket kan ju inte ha hänt”, fyller Helena i. Men när det är dags för mätning visar det sig att Helena har sjunkit hela 4,5 % i fettprocent och jag 1,7 %. Vi blir förvånade att det hänt så mycket på så kort tid, främst vad gäller Helena! Mitt midjemått står kvar på samma som i halvlek, dvs tre centimeter mindre än vid start… men några rutor har jag inte. Möjligen någon synlig muskel om jag spänner magen.

Träning: Vila

Kost: Samma som måndag fast kycklingsallad med feta och bulgur till lunch.

Dagens synd: Nope! Trots att det nu är ”över” J

Måndag 6 april: Dagen före....

I morgon är dagen D med slutmätning... spelar det någon roll för resultatet om jag kör hårt idag? Vågar inte chansa... går till gymmet och kör ett hårt combatpass. Fuskar lite med magen dock... hinner med tre av fem övningar.

Träning: Combat 60 min + lite mage

Kost: Frukost: Fil med banan, nötter. Lunch: Wokade grönsaker och halloumi. Middag: fil med banan, nötter, frukt.

Dagens synd: Nej nej! ingen synd dagen innan mätning!

Söndag 5 april: Jag är en sprinter!

Hinner med mycket i dag. Målar, städar, tränar och fikar. Springer runt Årstaviken på morgonen i duggregn. Känns riktigt bra och jag har ett högre tempo än vanligt. I backarna låtsas jag att jag är en grym sprinter.

Försöker för övrigt förtränga att det är om 2 d a g a r (!) som slut-Bod Pod-mätningen ska göras!

Träning: 40 min löpning + magprogrammet

Kost: Frukost: keso, banan, sylt + ägg, frukt. Lunch: Fil med bär och nötter, två ägg. Middag: Wok med halloumi. Mellanmål: frukt, nötter.

Dagens synd: Latte

Lördag 4 april: Sol sol sol!

Spenderar så gott som hela dagen i solen... även när jag tränar.

Träning: 40 min löpning

Kost: Frukost: keso+banan, sylt + ägg. Lunch: Omelett med skinka och grönsaker. Middag: Wokade grönsaker med kalkon. Mellanmål: frukt, nötter.

Dagens synd: Inget

Fredag 3 april: Back on track!

Pigg och på strålande humör i dag! Glad över att det snart är helg! Skulle ha tränat men plötsligt blev det tight med tid. Äter middag med en kompis och byter ut de påtänkta kycklingfajitasen till quornfajitas. Inte vill man ha skärsår i munnen lagom till helgen!

Träning: -

Kost: Frukost: keso+ banan+ sylt och ägg. Lunch: tonfisksallad. Middag: Mellanmål. Middag: Fajitas med quornfärs, halloumi, grönsaker, två glas vin

Dagens synd: Eftersom jag intog ungefär fyra veckors alkoholintag (enligt Maria Ahlbergs rekommenderade intag) i Berlin så borde väl kvällens vin vara en synd... men men!

Torsdag 2 april: Håller på att krevera på cykeln

Går till jobbet men känner mig fortfarande ur balans. Mår inte dåligt, men apatisk och trött. Om någon ens nämner ordet "magprogram" så kommer jag lacka. Känner mig inte målmedveten, om vi säger så.
Ett sjukt jobbigt spinningpass blir dock min räddning! Håller på att krevera på cykeln, men låtsas att jag är med i ett hårt lopp och blundar mig sammanbitet igenom hela passet. Efter 60 minuter vaknar jag äntligen till liv! Har den senaste tiden lagt märke till att fler personer på gymmet kör samma magövningar som jag. Är det en tillfällighet eller har de läst mina artiklar? Kul i så fall!

Träning: magprogrammet + 60 min spinning

Kost: Frukost: Två grova smörgåsar med avokado, ägg och grönsaker. Lunch: tonfisksallad, middag: fil med frysta bär, nötter och ägg.

Dagens synd: Min kassa middagstrend jag aldrig lyckas bryta!! Sista dagarna blir annorlunda. Lovar.

Onsdag 1 april: krasslig

Vaknar och är allmänt risig och stannar därför hemma från jobbet. Sover halva dagen men känner mig bättre framåt kvällen och tar en lugn promenad runt Årstaviken.

Träning: 50 minuter promenad.

Kost: Frukost: Mjölk men müsli, banan och nötter + ägg. Lunch: Två grova smörgåsar med avokado och ägg, grönsaker. Middag:Kycklingsallad, grov smörgås. Mellanmål: fruktsallad.

Dagens synd: Way too much kolhydrater (skyller på att jag är krasslig och inte orkar fixa något ordentligt) + en chokladpralin. Fan då.

Tisdag 31 mars: Here we go again

Blev lite sömn i natt igen… och därför fortfarande trött. Men det struntar jag i – ikväll blir det gymbesök!

Träning: magprogrammet + 35 minuter löpning.

Kost: Frukost: Mjölk+branflakes. Grov toast med skinka. Lunch: Tonfisksallad. Middag: keso+banan, grov smörgås med avokado & grönsaker. Mellanmål: frukt och nötter.

Dagens synd: För mycket kolhydrater. Vad håller jag på med?

Måndag 30 mars: Sömnbrist

Hemma från Berlin. Landade på Skavsta vid 23.30 igår och var inte i säng förrän 02.00. Steg upp 07.00 i dag och kommer inte orka träna ikväll. Borde med tanke på helgen… men har… sömnbrist! Givetvis blir det fil och müsli till middag! Skämmes!

Träning: nada!

Kost: Frukost: Keso, banan+ sylt + ägg. Lunch: Kycklingsallad. Mellanmål: Nötter, frukt. Middag: Fil och müsli

Dagens synd: Den vanliga: middagen.

Vecka 3:

Summering vecka 3:

Känner mig helt klart starkare i magen än vecka 1. Och enligt källor så syns det lite skillnad på magen… har skött träningen ganska bra, förutom lite för lite konditionsträning. Kosten har varit OK. Men mitt alkoholintag får helt klart icke godkänt den senaste veckan på grund av en Berlinresa.

Söndag 29 mars: Hälsar på isbjörnen Knut!

Åker till Berlin Zoo och hälsar på isbjörnen Knut. Trevligt. Har dock inget mellanmål med oss (varför finns det inga ställen som säljer frukt i Berlin?!) så blir panikhungrig inne på djurparken. De där barsen Maria tipsade om skulle ha suttit fint.

Träning: Slött traskande på Berlins gator

Kost: Frukost: yoghurt med müsli, frukt + ägg, cappuccino. Lunch: Lax med ris. Middag: kycklingsallad. Mellanmål. Frukt.

Dagens synd: liten chokladbit på flygplanet

Lördag 28 mars: Löparsightseing!

Löpardojorna har fått följa med till Berlin. Och de ska bannemej användas! Jag och min vän tar en kombinerad löp-/sightseingtur i centrala Berlin. Mycket skoj. Känner oss som hämtade ur någon av "Sällskapsresan"-filmerna med våra matchande löparoveraller. Väcker en del uppståndelse.

Träning: Strosande + 45 minuters löptur i Berlin, 100 vanliga chrunches

Kost: Sen frukost: yoghurt med müsli, frukt + ägg, cappuccino. Mellanmål: nötter, massa frukt. Middag: förrätt: Vårrulle. Varmrätt: Kyckling i röd curry med ris.

Dagens synd: 2-3 glas vin, en mojito.

Fredag 27 mars: These boots are made for walking!

Går och går och går i Berlin… men jämnas ut med ett rätt flitigt intag av mat och dryck.

Träning: Flera timmars strosande i Berlin

Kost: Frukost: yoghurt med müsli, frukt + ägg, cappuccino. Lunch: Kycklingsallad med tillhörande pizzabröd. Mellanmål: grovbaguette. Middag: Förrätt: Mozzarella, tomat + basilika. (åts som efterrätt eftersom jag inte var mätt). Varmrätt: Gösfilé med sparris.

Dagens synd: 3 glas vin, lite mycket bröd.

Torsdag 26 mars – Drar till Berlin

Mycket som ska hinnas med på jobbet innan jag åker till Berlin i eftermiddag. Hinner trots allt med att köra magen på lunchen. Känns bra.

Träning: Magprogrammet.

Kost: Frukost: Keso, banan+sylt, ägg. Lunch: Kycklingsallad, Middag: kycklingfajitas.

Dagens synd: Ett glas vin för att fira ankomsten till Berlin

Onsdag 25 mars: Känner mig stark!

Sprang 30 minuter på löpbandet, men skulle lätt kunna springa 45-50… men har inte tid i dag. Dålig ursäkt, men sant.

Träning: 30 min löpning på jobbets löpband.

Kost: Frukost: mjölk, fil+müsli, banan, Lunch: Kycklingsallad, Middag: Fläskfile och klyftpotatis. Mellanmål: frukt, nötter

Dagens synd: sköter mig rätt fint

Tisdag 24 mars: Sötsugen!!

Vaknade på fel sida och känner grinig, seg och är sötsugen. Tar emot att träna… men vad gör man inte för att nå snyggmagen?!

Träning: Magprogrammet + 25 min löpning på jobbets löpband.

Kost: Frukost: Keso, banan + sylt + apelsin, Lunch: Tonfisksallad, Middag: Fil med müsli och stor fralla som bestod av luft. Mellanmål: frukt

Dagens synd: To much bread!

Måndag 23 mars: Halvlek!

I helgen jag syndat lite väl mycket – igen – fasen då… det var ju inte planen. Hur ska det gå i Berlin, undrar jag. Hm. Det där med nyttiga mellanmål när man går runt på stan hela dagen kommer ju bli bökigt. Tyvärr. Ska göra så gott jag kan! Känner mig för övrigt inte direkt fit i dag. Men med lite combat ikväll ska det nog kännas annorlunda!

Träning: Combat 60 min + magprogrammet

Kost: Frukost: Keso + sylt, nötter och grov fralla med avokado och tomat. Lunch: Wokade grönsaker med kyckling. Mellanmål: frukt

Middag: Fil, müsli + banan, ägg.

Dagens synd: Rätt dålig middag, igen.

Vecka 2:

Summering vecka 2:

Jag har skött träningen ganska bra. Har gjort magprogrammet tre ggr – dock lite väl hoptryckt eftersom jag var bortrest över helgen. Har konditionstränat tre ggr, men ska försöka köra lite längre pass från och med nästa vecka! Ska visserligen till Berlin då… men joggingskorna får följa med dit!

Söndag 22 mars: Frontalt viloläge

Träning: Låg mest raklång på olika ställen. Sängen, soffan, bussen…!

Kost: Frukost: yoghurt med müsli, två grova smörgåsar. Sen lunch: Två Wasa knäcke, frukt. Kvällsmål: keso med banan och sylt, nötter och frukt.

Dagens synd: Too much bread!

Lördag 21 mars: Häng med tjejerna på stan

Är i Linköping på inflyttningsfest vilket inte är det mest hälsosamma man kan hitta på… men trevligt är det.

Träning: Niente, (förutom dans på kvällen).

Kost: Frukost: yoghurt med müsli, grov smörgås. Lunch: Kycklingsallad med bulgur. Middag: taco- och broccolipaj.

Dagens synd: Red red wiiiiiine.

Fredag 20 mars: Reser bort

Smått stressig dag, åker till Linköping efter jobbet och stannar över helgen. Hinner med lite konditionsträning på lunchen. Nu är jag redo för en riktig tjejhelg!

Träning: 30 minuters löpning

Kost: Frukost: Samma som torsdag. Lunch: Sallad med grillad kyckling, avokado och salsa. Middag: Kycklingsallad. Mellanmål: frukt, nötter.

Dagens synd: nothing!

Torsdag 19 mars: Trött kropp

Känner mig rätt trött i kroppen i dag med. Men eftersom jag åker bort i helgen så måste jag klämma in ett magpass idag. Får bita ihop! Jag kommer ju få snygg mage! *pepp pepp*

Träning: Magprogrammet i jobbets gym

Kost: Frukost: Keso, sylt, banan + ägg. Lunch: Sallad med grillad kyckling och salsa. Middag: Fil, banan, frukt, bär, nötter + ägg. Mellanmål: nötter, frukt.

Dagens synd: nope

Onsdag 18 mars: Hjälp!

Har en motig dag med brist på motivation. Får mail av Maria Ahlberg ”Det ni ska tänka på extra mycket nu resterande tiden är kosten. Inget fusk!”. Orden ekar i huvudet. Jag måste lägga in en högre växel alltså. Men hur ska det gå med mina närmsta två helger på resande fot? Hm. Känner mig rätt trött i kroppen. Är trots allt 4:e dagen i rad på gymmet. Pratar med mamma på väg till gymmet som lyckas intala mig att jag fixar det här.

Träning: Magprogrammet + combat (60 min kampsortsinspirerad gruppträning)

Kost: Frukost: Mjölk med müsli, banan och nötter. Lunch: Tonfisksallad, Middag: Grillad kyckling med grönsaker och keso. Mellanmål: frukt

Dagens synd: Sköter mig rätt bra. Förutom att jag äter upp hela nötpåsen till mellanmål. Lite mycket kanske?

Tisdag 17 mars: Aj aj min rumpa!

Efter gårdagens speciella träningsteknik har jag "lite" känningar i rumpan.

Träning: Body pump 60 min.

Kost: Som tisdag fast sallad med kalkon till middag.

Dagens synd: En chokladpralin, fan. Frågade tre ggr om det var värt det, och det tyckte jag. Då. Och en varm choklad på jobbet.

Måndag 16 mars: Ny vecka – nya tag!

Träning: Magprogrammet + combat (60 min kampsortsinspirerad gruppträning). Magprogrammet går okej förutom att jag fortfarande inte känner något då jag gör omvända chrunches. Gör även det stora misstaget att göra övningen "Crunch med vridning på bänk" på en stenhård step-up-bräda, vilket gör mig skinnflådd i rumpan.

Kost: Frukost: keso, banan, sylt + ägg. Lunch: tonfisksallad. Middag: Gröt med banan. Mellanmål: frukt.

Dagens synd: En chokladpralin på kvällen (borde slänga asken som tittar på mig varje gång jag öppnar skafferiet!)

Vecka 1

Veckosummering vecka 1:

Första veckan över och jag känner mig pepp! Ännu är det lång tid kvar (vilket känns betryggande!). Tycker nog att jag känner lite, lite resultat på magen. Det syns inte, men inbillar att jag känner mig lite starkare.

Träning: Förutom lite fuskande med en av magövningarna som känns svår att utföra så har jag kört magprogrammet tre gånger och konditionstränat tre gånger. Kanske har mina konditionspass varit något för korta. Det ska jag jobba på!

Kosten har jag skött ganska bra. Generellt har det blivit en nyttig och bra frukost och lunch. Problemet ligger vid middagen då jag ofta är lat och inte lagar något ordentligt. De proteinrika mellanmålen som Maria Ahlberg rekommenderar har jag inte ätit heller. Mellanmålen har istället, som vanligt, bestått av frukt. Klarade dock att hoppa över nattmaten på fredag kväll samt bakismat dagen efter.

Veckosynder: Lite väl mycket alkohol. Vin i fredags som garanterat översteg rekommenderat intag + AW på tisdag kväll. Chokladkaka på lördag kväll och lite väl mycket nötter på fredag kväll.

Söndag 15 mars: Here we go again

Efter gårdagens sega bakisdag så känns det bra att göra någon nytta igen. Går med lätta steg till gymmet.

Träning: Magprogrammet+ löpning på löpband i 30 min

Kost: Samma som övriga dagar.

Dagens synd: Latte

Lör 14 mars: Lämnar knappt soffan!

Träning: Tokvila. När jag vaknar har jag ont precis över allt – förutom i magen. Främst i armar och bröst. Funderar på vilka övningar jag gör fel.

Kost: Okej, med tanke på att jag är bakis. MEN trycker i mig en chokladkaka framför tv:n på kvällen.

Dagens synd: Chokladkaka.

Fredag 13 mars: Kalorier i vätskeform

Träning: Kör magprogrammet med Helena på jobbet. Gick bra, fast fick lite ont i höften av övningen med vridning på bänk. Fuskade därför lite med den.

Kost: Okej, förutom det vanliga, ingen lagad middag, lite väl mycket jordnötter på kvällen. Mellanmål: frukt

Dagens synd: Utgång på kvällen och dricker betydligt mer vin än vad antagligen är menat med ”alkohol max en gång i veckan”.

Torsdag 12 mars: Seg i kroppen

Träning: Löpning 30 minuter på jobbets löpband. Känns rätt tungt redan efter 15 minuter. Hm.

Kost: Okej, förutom, en varm choklad på jobbet (antar att det inte är okej) och någon smörgås för mycket på kvällen. Mellanmål: frukt

Dagens synd: Varm choklad på jobbet och lite för mycket bröd.

Onsdag 11 mars: Fettet ska mätas!

Jag och Helena åker till Paulúns Näringscenter för att mäta hur mycket fett vi har på kroppen genom så kalld Bod pod-mätning. Jag känner mig rätt lugn inför själva mätningen. Jag är ju inte överviktig. Men känns mindre spännande att strippa inför kameran, endast iförd badmössa och underkläder. Men det får man bjussa på. Jag hade 20,2 % fett och Helena 22,4 %. ”Det mesta kommer att synas med blotta ögat” säger Kristina Andersson som utförde mätningen. Hua. Det SKA verkligen synas alltså. Tänk om det inte gör det då?!

Träning: Löpning 35 minuter utomhus på kvällen. Jag känner mig stark!

Kost: Frukost: Keso, banan och sylt + ägg, lunch: tonfisksallad. Middag: Fil, müsli och två ägg. Mellanmål: frukt, nötter

Dagens synd: Två chokladpraliner.

Tisdag 10 mars: Trackande på hög nivå!

Trackningen mellan mig och Helena har dragit igång ordentligt. Jag köper en liten chokladbit och lägger på hennes skrivbord. Och hon undrar om äpplet jag har i munnen är en bulle. Kul. Mycket kul.

Träning: 20 min cardio (cykel+trampmaskin) och maprogrammet. Magövningarna går bättre i dag och känns kul det här, jag är peppad! Har dock lite svårigheter med omvända chrunches. De känns ingenting i magen. Hm.

Kost: Okej, förutom en mindre nyttig köpesmörgås till middag. Frukost och lunch samma som måndag. Mellanmål: frukt

Dagens synd: Två glas vin på After work.

Måndag 9 mars: Nu går startskottet!

En blandning av ”Vad har jag gett mig in på” och ”nu jävlar kör vi” cirkulerar i mitt huvud. Det känns kul, men lite ångestladdat att man förväntas få resultat. Men mest kul.

Träning: Jag och Helena premiärkör magprogrammet i jobbets gym. 20 minuter ska det ta. För oss tar det 45 minuter! En del teknikfrågor dyker upp, bland annat har vi stora svårigheter att hålla balansen på pilatesbollen och övningen med viktplatta på bröstet känns lätt att göra fel på. Omvända chrunches känns inte i magen.

Kost: Frukost: fil och müsli, nötter, banan + ägg. Lunch: Quinoasallad med kalkon, keso och grönsaker. Middag: Fil och grov smörgås med avocado och skinka, frukt. Mellanmål: frukt och nötter

Dagens synd: Går på mingel på kvällen och dricker ett glas bubbel.

Går det att få rutor på magen – på bara 4 veckor?

Under 4 veckor testar vi Maria Ahlbergs magprogram som består av fem övningar som ska göras tre gånger i veckan.