"Med rätt motivation går det lätt"

Sandra och Jenny ger varandra träningslust

Sandra Watson och Jenny Mellåker håller motivationen uppe tillsammans i joggingspåret.
Foto: mikael gustavsen
Sandra Watson och Jenny Mellåker håller motivationen uppe tillsammans i joggingspåret.
HÄLSA

Du är tillbaka på jobbet efter semestern och har storslagna planer inför hösten. Du ska bli sundare, äta bättre och träna mer. Du kommer iväg till gymmet några gånger. Sen tappar du lusten och motivationen. Känner du igen dig? Möt tjejerna som har hittat knepet.

Glöm inte vardagsmotionen.
Glöm inte vardagsmotionen.

Sandra Watson, 34, hade blivit mamma och gått igenom en operation när hon insåg att hon ville göra en förändring.

– Jag var en mamma som behövde få rumpan ur vagnen, säger Sandra.

Innan hon blev gravid hade hon tränat flitigt, men efter att hon fött sina två barn var det svårare att motivera träningen.

– Känslan av att inte ens orka springa kortare sträckor var hemsk, säger hon.

Till slut fick hon nog. Tillsammans med sin kompis Jenny Mellåker, 29, började hon jogga.

– Det var så bra, för vi brukade gå ut med våra hundar tillsammans, nu blev det bara att vi ökade takten, säger Jenny.

Blodad tand

Idag orkar inte hundarna följa med de hurtiga tjejerna längre. På bara några månader har de fått blodad tand. Två vänner till har hakat på och gruppen kallar sig SMHJ: Sandra, Majsan, Helena och Jenny.

Några vill bli av med graviditetskilon, andra vill bara ut och röra sig. De funderade på att anmäla sig till ett lopp, som en extra sporre. Fem kilometer kändes lagom, och plötsligt stod det Vårruset i kalendern. De anmälde sig som ett lag.

– Det kändes som ett bra mål. Det är lättare att motivera joggingen när det finns ett lopp, säger Jenny.

De klarade vårruset utan problem.

– Vi brydde oss inte om klockan. Det var inte huvudsaken, utan att vi tog oss i mål, säger Jenny.

Efter vårruset började de drömma om att klara av att springa en mil.

– Vi hade tänkt springa Tjejmilen först nästa år, men Vårruset gick så bra, så vi anmälde oss direkt. Eftersom vi har anmält oss som ett lag finns chansen att vinna en resa til New York också, klart det lockar, säger Jenny.

Konkreta mål är bra

Att ha konkreta mål har hjälpt Sandra att pusha sig själv.

– Jag trodde aldrig jag skulle springa en mil, nu har jag sprungit det flera gånger, säger Sandra.

– Jag tycker faktiskt egentligen inte att det är kul att springa, men jag är en sån tävlingsmänniska, säger Jenny. Det är loppen som gör att man vill prestera så bra. Och så är jogging rätt enkel träning som bara kräver att du sätter på dig skorna och sticker ut och springer.

Det är Sandra som drar igång de andra tjejerna. Hon har mest disciplin. Hon följer ett träningsprogram hon hittat på nätet och är ute och joggar tre gånger i veckan. Jenny lyckas med två gånger, men det är hon som ser till att de anmäler sig till lopp.

– Efter Tjejmilen ska vi springa ett lopp här i Tullinge. Vi måste ha något att springa mot, annars ger vi upp. Nästa år kanske det blir tjurruset, det är en mil i skogen. Då ska vi försöka utmana våra killar, säger Jenny.

Eftersom de även umgås utanför joggingspåret, har de extra koll. Ikväll ska de grilla ihop med sina familjer.

– Så nu blir det intervallträning innan, då känner man sig duktig och då kan vi äta massa gott ikväll. Jag äter hellre vad som helst och tränar, säger Jenny.

– Det är viktigt med belöning, säger Sandra.

FAKTA

Sandra & Jennys bästa kom-i-gång-tips!

Rör på dig och lev längre!

Genom att bli en fysiskt aktiv människa lever du sex till nio år längre än du skulle gjort annars. Men bara två av tio svenskar är så aktiva visar undersökningar. Ändå behövs inga elitinsatser. Det räcker att du rör dig minst trettio minuter om dagen, överviktiga en timme, för att du ska få njuta av alla positiva effekter.

Och de är många.

Motion minskar nämligen risken för hjärtkärlsjukdomar, typ 2-diabetes, demens och vanliga cancerformer. Du minskar stresshormonerna, risken för blodproppar, bukfetma, övervikt, insulinkänslighet. Dessutom sänker du blodfetterna och ditt blodtryck blir bättre.

Men du måste bli varm och andfådd för att motionen ska ha effekt. Passa på att ta en promenad efter middagen. En amerikansk undersökning visar nämligen att kvinnor som promenerar mer än två timmar i veckan halverar risken att drabbas av hjärtinfarkt. Och inte nog med det, om du promenerar långsamt, cirka fem kilometer i timmen, förbrukar du 40 gånger mer energi än om du ligger i soffan och tittar på tv.

Och passa på att smygmotionera i vardagen. Om du tar trapporna i stället för hissen eller rulltrappan förbrukar du 25 gånger mer energi. Har du läst klart nu? Bra, ut och gå i stället!

Källa: sundkurs.se, Karolinska Institutet och livstilsprofessor Mai-Lis Hellenius.

Malin Jilken