Dagens namn: Verner, Valter
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG
Startsidan / Hälsa

Smarta val i skafferiet

Tio enkla tips

1. Gå långt med portionskontroll

Att få koll på hur stora portioner du äter är ett av de mest effektiva sätten att droppa kilon utan att det känns som bantning. Både Jennifer Aniston, Angelina Jolie och Halle Berry gillar metoden skarpt.

Det går helt enkelt ut på att äta lite mindre av allt genom att byta ut dina stora tallrikar mot något mindre assietter. Om du vill se resultat snabbt, börja med att ta bort en tredjedel av allt du äter i dina vanliga mål under en veckas tid. Du kommer snabbt märka att jeansen sitter lite lösare.

2. Krydda starkt

Det är vetenskapligt bevisat att stark mat ökar fettförbränningen samtidigt som det minskar aptiten. Så krydda gärna lite extra med chili, pepparrot, ingefära och kanel!

3. Välj naturliga godsaker

Visst ska du unna dig godsaker då och då – men håll dig till så naturligt godis som möjligt när du väl äter dem. Hellre några rutor kvalitetschoklad än att äta upp en hel påse Dumlekola.

4. Ladda upp med proteiner

Proteiner frigör hormonet glukagon som ökar fettförbränningen och minskar insulinutsöndringen. Se till att minst en tredjedel av det du äter per dag kommer från en proteinkälla.

5: Se upp för onyttig restaurangmat

Restaurangmat kan lätt betyda oönskade extrakilon. Doktor Jana Klauer som skrivit boken ”How the rich get thin” har kommit fram till en smart strategi för hur du bör tänka när du äter ute:

Välj antingen bröd före maten eller efterätt, inte båda två. Har du svårt att motstå brödkorgen? Skicka ut den direkt eller fråga om du kan få byta ut den mot lite färska grönsaker i stället.

Be om att få dressingen vid sidan av, på så sätt kan du själv välja hur mycket du vill ha på maten.

Beställ grillat, bakat och kokt framför friterat, stekt och sauterat.

6. Lura kroppen med fett

Tjugo minuter innan du äter middag kan du testa att ta ett kex med jordnötssmör, en handfull nötter eller några morotsstavar med hummus. Varför? Om du äter lite fett före måltiden lurar du hjärnan att tro att du redan är mätt och minskar på så sätt risken att äta för mycket. Bra fetter har också fettförbrännande egenskaper och håller dig mätt under en längre tid. Inkludera dem i varje måltid.

7. Älska päron

En sydamerikansk undersökning visar att kvinnor som äter tre små päron om dagen går ner mer än de som inte gör det, trots att de följer samma kost i övrigt. Detta beror på att päron innehåller ämnet pektin, vilket hjälper kroppen att minska upptaget av fett.

Och grapefrukt...

Studier visar att folk som byter ut sina frukostfl ingor mot en grapefrukt går ner 4,5 kilo på tolv veckor utan att göra några andra ändringar i sin kost eller träning.

8. Byt latten mot kaffe med mjölk

Ketchup innehåller dubbelt så mycket socker som senap, trots att båda ger mycket smak. Samma sak gäller med dressing och det mycket nyttigare alternativet – balsamvinäger.

Byt ut din vanliga latte mot en vanlig kaffe med mjölk. 2 dl standardmjölk om dagen i ett år kan ge så mycket som sex kilos viktuppgång.

Efterätter som pecannötpaj eller cheesecake innehåller ofta över 400 kalorier. Väljer du i stället en kula sorbet minskar du kalorierna till runt 100, samtidigt som du stillar ditt sötsug.

9. Dumpa läsken

Läsk är bland det mest onyttiga du kan dricka – även lightläsk, eftersom sötningsmedlet i drycken har en aptitretande effekt och får dig att bli sugen på mer sött. Dessutom gör kolsyra att magen blir uppsvälld och orolig. Vatten är alltid bästa valet.

10. Byt ut socker mot sirap

Socker är ett av de mest kaloririka livsmedel du kan äta och genom att byta ut det mot sirap, som består av hundra procent fruktsocker, gör du både dina tänder och din vikt en tjänst. Sirap innehåller tjugofem procent färre kalorier än socker och dessutom lägre GI-värde. Sirap är också en utmärkt smaksättare i te och såser och går mycket bra att baka med.



Julia Klingener
Senaste TV-klippen
SENASTE NYTT

Visa fler
Om Aftonbladet