Fråga coachen

HÄLSA

Varje måndag svarar Shirin Rågby Djavidi på frågor om hälsa, kost och träning.

Hur tappar jag min övervikt på 20 kilo?

Jag har en övervikt på cirka 20 kilo och har tränat 4–5 gånger i veckan sedan i mars, bland annat spinning och body­-pump. Ändå har jag bara gått ner cirka 3 kilo. Äter mindre och bättre än förut, ändå märks inget resultat vare sig på ­vågen eller på måttbandet. Har hållt mig till en godisdag i veckan, ibland en dag varannan vecka. Är det något jag kan göra för att få fart på viktminskningen?

Amelie

SHIRIN : Grattis till de kilon som du faktiskt har gått ner, det vill ­säga cirka 0,5 kilo per månad. Se över dina matvanor. Vi går ­bara ner i vikt om vi gör av med fler kalorier än vad vi stoppar i oss. Du bör äta frukost, lunch och middag, och mellanmål om du känner att du behöver. Lär dig att äta sunt och lagom. Träna mer konditionsträning. Ta raska promenader varje dag. Variera din träning så mycket som möjligt. Om du behöver mer hjälp på ­vägen kan jag varmt rekommendera dig att gå in på Viktklubb.se. Lycka till!

Hur mycket frukt är okej att äta?

Vi får en fruktkorg till vårt jobb en gång i veckan, som alla för övrigt kastar sig över. Jag har dessutom med mig egen frukt till jobbet. Hur mycket är egentligen okej att äta på en dag? För det innehåller ju fruktsocker.

Annelie

SHIRIN : Livsmedelsverket rekommenderar cirka 500 gram frukt och grönt om dagen, det vill säga cirka 3 frukter + två nävar grönsaker. Om du råkar få i dig fem frukter på en dag så är det inga problem. Det är först när du börjar få i dig cirka 20 frukter om dagen som det kan vara skadligt.