Stressa ned i sommar!

Börja semestern med något konkret, tipsar stressdoktorn Tomas Danielsson.

1 av 3
Glöm bort jobbet och stressa ned på semestern.
HÄLSA

Tillhör du dem som inte kan låta bli att kolla jobbmejlen under semestern? Då är du inte ensam, allt fler fortsätter att göra en del arbete – trots att de är lediga. Vi tipsar om hur du gör för att slippa stressen och varva ned.

Sommarstugan och segelbåten är inte längre fredade zoner när du vill stressa ned. Allt fler kollar jobbmejlen och mobilen också på semestern, och suddar på så vis ut gränserna mellan ledighet och arbete. I en undersökning som Telia har gjort med 3000 av sina företagskunder framkommer att totalt 83 procent kommer att göra någon jobbrelaterad uppgift utanför kontoret under semestern. Men det ska man vara försiktig med, enligt stressforskaren Tomas Danielsson.

– Det innebär att vi inte får någon återhämtning. Jag föreslår att man delar upp ledigheten i två block: ta i fatt-veckor och bara-vara veckor, säger han.

Gör något konkret

Enligt Tomas Danielsson brukar det ta ett par dagar innan vi lyckas varva ned. Hans bästa knep är att först göra något konkret snarare än att börja bläddra i kartorna och göra upp storslagna planer.

– Börja semestern med en ta-ifatt grej. Jag storstädade garaget och det var en sådan känsla av makt och kontroll med såpavattnet över klinkersen. Jag landade helt, säger han.

Enligt Tomas Danielsson får känslan av kontroll stresshormonerna att sjunka. Och när man känner sig lite lugnare tycker han att det passar bra med en period då vi helt vilar från bruset runt omkring. Helst mot mitten av semestern. Och då måste man våga göra sig oanträffbar.

– Man måste inte stänga av mobilen helt, men det är onödigt att tro att man måste bli nådd jämt. Har du en tjänstemobil så köp ett kontantkort – då väljer du i alla fall själv när du vill lyssna av mobilen.

Med latperiod menar han inte att man inte får göra något alls.

– Semester behöver inte betyda att man ska ligga still och titta på molnen. Det kan innebära frihetskänslan att göra det man inte hinner när veckan är schemalagd. Men det finns också en fara när man skruvar upp sin prestationsångest på det viset.

Stressa ned trots jobb

Många ser vad vänner och familj hittar på under ledigheten. Och det kan ge upphov till en särskild stress: additionsstressen. Enligt Tomas Danielsson lägger många ihop summan av vad alla andra tar sig för – och förväntar sig att själva kunna göra allt.

– Man tror att andra hinner så mycket, men vi får alla välja. Man kanske inte både hinner göra klart uterummet och läsa alla böcker man vill.

Enligt Tomas Danielsson är det inte heller bra att skjuta upp allt till semestern, eftersom vila inte kan lagras.

– Det gäller att ha en mini-semester varje dag. Inte tänka att om 47 veckor är jag ledig – det skapar för stora förväntningar.

De som jobbar under sommaren behöver alltså inte tänka att de missar all ledighet och chans till att vila. Enligt Tomas Danielsson är det egentligen en mycket bra tid att jobba – eftersom tempot då går ner på många jobb. Dessutom är det lättare att kombinera en 8-timmarsdag med flera timmar av egen tid.

– Passa på när det är så mycket dagsljus. Under de ljusa kvällarna i juni och juli hinner man både ta en cykeltur, bada eller grilla i trädgården.

FAKTA

Tomas Danielssons tips för att stressa ned:

Börja semestern med en ta ifatt-grej för att känna kontroll.

Fortsätt sedan med ett lathets-block.

Våga stänga av mobilen. Om det är något tillräckligt viktigt kommer du att få veta det ändå.

Inse att när semestern tar slut kommer du att vara seg första veckan.

Tipsen för dig som jobbar:

Passa på att utnyttja de ljusa kvällarna.

Glöm inte att många jobb är flexiblare idag. Kanske kan du hinna ta ett dopp i solen under lunchen.

Du som inte har flextid kanske kan ta 10 timmars tjänstledighet. Då kan du gå hem tidigare någon dag i veckan för att bada eller grilla.

Tips: Tomas Danielsson