Mindre musarm

HÄLSA

Över 40 procent av svenskarna har eller har haft problem med musarm, enligt en undersökning som Usermeeds har genomfört. Är du en av dem?

Här är tio tips för att slippa värken.

Foto: peter WIXTRÖM

Din kropp vet bäst vad som är bra för dig. Lyssna till din kropp och gör som den säger.

Ändra arbetsställning. Inför fasta rutiner – byt höjd på ditt bord varje morgon, och igen när du går på lunch.

Hur sitter du på din stol? Sitt högt och ha mer vikt på benen än på korsryggen och baken. Då rätar du också upp ryggen.

Använd tangentbordet bättre. Använd kortkommandon och undvik att dubbelklicka. Då minimerar du också belastningen.

Har du tillräckligt med plats? Se till att ha plats på och under bordet, så du kan sitta olika och har plats för din mus.

Lyft på rumpan. Hämta det du har i skrivaren eller kopiatorn direkt, istället för att låta det ligga halva dagen. Gå över till din kollega istället för att ringa eller maila.

Ta regelbundna pauser. Ta fem minuters paus varje timme. Det får kroppen att slappna av och får dig att skifta arbetsställning.

Slappna av. Se till att vila armarna på bordet, och vila fingrarna på tangentbord och mus.

Sitt rakt fram. Din näsa och dina fötter ska peka i samma riktning när du arbetar vid datorn.

Vad kan din mus? Det finns många alternativ till den traditionella musen. Välj den typ som din kropp mår bäst av.

Källa: Contour Design