Lär dig varva ner – snabbt!

Så blir du bättre på att stressa

Mot klockan Lär dig byta ut negativa stresstankar mot positiva.
Foto: Jupiter
Mot klockan Lär dig byta ut negativa stresstankar mot positiva.
HÄLSA

Att ha tusen järn i elden behöver inte vara skadligt. Stress är tvärtom livsnödvändigt och gör att vi mår bra.

–?Det går att leva hektiskt men hållbart, säger stressforskaren Dan Hasson.

Ekorrhjulet bara snurrar på. Jobb, barn, bostad, hobby, släkt och vänner – allt ska hinnas med. Men att ha ett späckat schema kan faktiskt göra gott. Du får mer energi, blir mer effektiv och mår bättre. Bara du stressar rätt och varvar ned mellan varven.

–?Utan stress vore vi döda. Då skulle vi inte orka gå upp på morgonen och vi skulle inte klara att springa till bussen, säger Dan Hasson.

Överlevnadsmekanism

Han har doktorerat i stress och jobbar nu på Karolinska Institutet och Stressforskningsinstitutet vid Stockholms universitet, bland annat med frågor om stress, sömn och hälsa. Han förklarar att stressen är kroppens överlevnadsmekanism som gör att vi anpassar oss efter en föränderlig värld. Hjärnan identifierar hot så att kroppen är handlingsberedd när det dyker upp något potentiellt farligt eller utmanande.

Om till exempel en cyklist nästan kör på dig fungerar det bra. Men är hotet i stället en oro som mal kan det bli problem.

Får jag behålla jobbet? Klarar jag ekonomin? Stressen är ständigt påslagen och får du aldrig vila tar kroppen till slut skada. En viktig bit i stresshanteringen är därför att kunna stoppa negativa tankar och byta ut dem mot positiva.

Men ännu viktigare, och en förutsättning för att styra tanken, är att kunna varva ned – snabbt. Det behövs varje dag men många vet inte hur man gör.

–?Stresshantering får inte bli stressande, då motverkar den sig själv. Allra enklast är djupandning som ökar avslappningen. Variation är bra. Lek med barnen en stund eller ta en fika, till exempel. Man behöver inte alltid ligga ned och vila för att återhämta sig, säger Dan Hasson.

Känner inte stressen

Många långvarigt stressade blir sjuka när de är lediga. Man tror att immunsystemet kan skjuta upp en sjukdom tills det är mer ändamålsenligt att ha den. När man är stressad prioriteras andra funktioner. Därför känner man heller inte alltid hur stressad man verkligen är, när man är mitt uppe i stressen.

Tidsfixerat samhälle

Nina Jansdotter, beteendevetare och författare, har nyss kommit ut med en bok om tid och tidspersonligheter.

–?Vi lever i ett tidsfixerat samhälle. En fullbokad kalender är detsamma som framgång. Men tar vi makten över tiden går det att njuta mera av livet och inte bara leva upp till allas förväntningar. Alla kan lära sig styra över sin egen tid, säger hon.

Ett första steg är att bli medveten om sin egen tidspersonlighet. Vilket förhållningssätt har du till tiden? Både över- och understimulering kan vara stressande. Testa dig själv härintill!

Anna Björe