Håll halsbrännan borta

1 av 3
Håll syraattackerna under kontroll.
HÄLSA

Svider det i strupen nu igen?

Om du brukar få halsbränna är det lika viktigt att tänka på hur du lever som att vara försiktig med vad du äter.

Det innebär bland annat: Inga sena kvällsmackor och hej då till snacks och godis precis före läggdags.

Här får du några enkla knep för en behagligare dag.

Ät smått och regelbundet

Efter en buffé kommer halsbrännan ofta som ett brev på posten. När magen är väldigt full kan magsyra pressas upp i matstrupen. Försök därför att äta små och regelbundna måltider över dagen, hellre än att få i dig all nödvändig energi vid frukost, lunch och middag. Se bara upp med att ta det sista mellanmålet för sent!

Skippa alkoholen

Att dricka alkohol är en dålig idé om du har problem med halsbränna, särskilt om du dricker ofta eller stora mängder. Risken att drabbas ökar procentuellt med mängden alkohol du dricker. En studie som publicerats i American journal of medicine visar att personer som dricker sju enheter i veckan eller mer är mest sannolika att lida av halsbränna.

En till anledning att gå ner i vikt

Övervikt kan bidra till halsbränna. Experterna är inte helt säkra på varför, men en teori är att överskottsfettet sätter tryck på magen. Feta löper tre gånger så stor risk att drabbas av halsbränna som normalviktiga.

Kasta korsetten

Klä dig bekvämt. Tighta kläder som stramar åt runt magen kan pressa upp magsyra i matstrupen. Strunta i skärp och underkläder som sitter åt för hårt.

Fimpa

Rökning skadar inte bara hjärtat och lungorna utan också matsmältningssystemet. När man röker minskar bland annat salivproduktionen. Saliv hjälper till att skölja ur magsäcken och innehåller bikarbonat som är en naturlig syra-bekämpare.

Använd värktabletter sparsamt

Antiinflammatoriska preparat kan, om man äter dem regelbundet, trigga halsbränna. Det finns också en del receptbelagda tabletter som kan ge halsbränna – kolla med din läkare hur dina mediciner kan påverka magen.

Fiskolja – en dum idé

Omega 3-tillskott hyllas som bekämpare av åtskilliga hälsobesvär – men när det gäller halsbränna kan de tillskott som kommer i form av olja snarare orsaka besvären. Det är oljan, inte fisken, som är boven. Fisk är annars utmärkt mat för personer som lider av halsbränna eftersom det innehåller lite fett och mycket proteiner.

Källa: Health.com

FAKTA

Satsa på det här:

Havregryn: Skippa fet morgonmat om du inte vill ha halsbränna till frukosten. Satsa i stället på havregrynsgröt som är både fettfattigt och fiberrikt. Toppa gröten med skivad banan som naturligt bekämpar magsyran.

Ingefära: Färsk ingefära verkar antiinflammatoriskt och har sedan länge använts mot olika typer av magproblem. Försök att få i dig två till fyra gram om dagen, men överdosera inte. Det faktiskt kan ge halsbränna i stället. Lägg i hett vatten och drick som te eller tugga på en liten bit.

Pasta: Undvik feta såser och såser som är baserade på tomat. För att stilla ditt pastabehov utan att magen strejkar – satsa på smalare, buljongliknande såser och välj fullkornspasta för att få i dig mer fibrer.

Bönor: Ersätt en del av köttet med bönor, de är proppade med fibrer och proteiner.