Använd huvudet – så föder du lättare

HÄLSA

Vältränad eller otränad, smal eller bred? Hur kvinnan är skapt är inte synonymt med hur bra hon klarar en förlossning. Vägen till det smidigaste födandet sitter nämligen i huvudet.

– Det är de som kan slappna av och lita på sin kropp som får den bästa upplevelsen, säger Britta Lindblom, barnmorska och vårdenhetschef på Östra klinikens förlossning och BB i Göteborg.

Den perfekta gravidkroppen – finns inte. Att till exempel kurviga kvinnor skulle vara extra lyckligt lottade när det kommer till barnafödande är nämligen bara gammalt skrock, säger Britta Lindblom.

– Myten om att kvinnor med breda höfter skulle ha lättare för att föda lever kvar, men det är just en myt. Det är väldigt få kvinnor som har ett för trångt bäcken.

Mentalt fokus viktigast

Och att kvinnor som hållit på mycket med ridning eller dans, och därför utvecklat starka bäckenbottenmuskler, skulle få det svårare att föda, är inget Britta Lindblom kan hitta belägg för.

– Möjligtvis är det de som håller på med ridning och dans på en elitnivå som skulle kunna få problem, säger Britta Lindblom.

Hur bra man klarar en förlossning handlar i första hand om inställning och mentalt fokus, menar hon.

– Om du är spänd och orolig påverkar det jättemycket, den som litar på sin kropp får en bättre upplevelse. Visst finns det kvinnor som är oförberedda. Man måste vara inställd på att det är ett arbete man ska gå igenom, och det fungerar inte att komma in till förlossningen och säga ”ta bort min smärta”. I stället gäller det att hitta ett annat sätt att bemästra den på. Naturligtvis har vi smärtlindring men man måste jobba med sin kropp.

Bra

Att lära sig att andas och känna in kroppen på rätt sätt är därför viktiga verktyg som kan vara avgörande när värkarna sätter igång.

– Gravidyoga är till exempel bra, då har man lärt sig att slappna av och får ett fokus, man går inte in i oro på samma sätt.

Fysisk förberedelser är inte heller någon nackdel, menar Anna-Karin Ringqvist, forsknings- och utvecklingsbarnmorska på Sahlgrenska Universitetssjukhuset i Göteborg.

– Uthållighet är en bra egenskap när man föder och tränade personer kan vara bra på det, men att vara spänd är det största bekymret. Förmågan att slappna av har allra störst betydelse.

FAKTA

Britta Lindbloms träningstips under graviditeten

Har man vanan inne att träna så kan man fortsätta, man behöver inte vara så himla rädd. Det är ingen nackdel att vara vältränad under graviditeten och förlossningen.

Vattengymnastik är till exempel bra.

Förslag på träning och övningar som kan underlätta förlossningen:

Promenader, bra för lungkapaciteten och blodcirkulationen.

Gravidyoga, gör det lättare att hitta fokus och andas på ett bra sätt.

Psykoprofylax, för att kunna andas rätt.