Så blir du lurad av skönhetsreklamen

Nu avslöjas kosmetikaföretagens bluff: ”Många studier är förvanskade”

Svårt att välja? Hedvig Johannesson är inte ensam om att påverkas av reklamen innan hon väljer produkt. Men enligt Paula Begoun, som har analyserat skönhetsindustin, är allt bara en bluff.
Foto: Peter Wixtröm
Svårt att välja? Hedvig Johannesson är inte ensam om att påverkas av reklamen innan hon väljer produkt. Men enligt Paula Begoun, som har analyserat skönhetsindustin, är allt bara en bluff.
HÄLSA

Balsam som reparerar toppar. Krämer som lyfter hakan. Mascara som förlänger fransarna.

Har du också gått på skönhetsbluffarna?

Paula Begoun, amerikansk expert, avslöjar kosmetikabranschens mest säljande lögner.

I 20 år har Paula Begoun granskat kosmetikaföretagen.
I 20 år har Paula Begoun granskat kosmetikaföretagen.

Hon kallas ”skönhetspolisen” i sitt hemland USA. Under 20 år har Paula Begoun varit ett citronstänk i ögonen på kosmetikaföretagen. Hon har lusläst förpackningar, begärt studieunderlag och granskat verksamma ingredienser. Allt för att avslöja skönhetsindustrins bluffbudskap.

– Jag började med det här för att jag hade stora problem med acne som ung. Jag testade allt som fanns.

När hon studerade sina hudkrämer närmare upptäckte hon att den lotion som hon använde mot Rosacea innehöll aceton, ett ämne som torkar ut huden.

– Jag tänkte: vad har aceton i en hudkräm att göra? Inte undra på att jag inte blev bättre!

”Du blir inte av med rynkorna”

Ju mer Paula satte sig in i ämnet, desto mer insåg hon hur okontrollerad branschen var. Giftiga ämnen salufördes som bra för ögonen.

Dyra ”mirakelkurer” som saknade allt vetenskapligt underlag påstods vara bättre än andra salvor.

– Men problemet är inte att produkterna inte fungerar. Problemet är att påståendena överdrivs så att det blir fullständigt löjligt. Du blir inte 20 år yngre, eller av med rynkorna, för att du använder dagkräm, säger hon.

”Omöjligt att reglera”

Nu har även myndigheterna börjat kavla upp ärmarna i jakten på falsk marknadsföring. Nyligen införde EU kravet att varje påstående måste stödjas av en vetenskaplig studie. I Sverige har Konsumentombudsmannen stämt L’Oreal för reklamtexter som hävdar att deras produkter minskar rynkor. Domen väntas efter nyår.

Men – det lär dröja tills lögnerna försvinner från reklamen.

– Det omöjligt att reglera. När byråkratin upptäcker en lögn, har företagen redan ändrat budskap och produkt, säger Paula Begoun.

Ett annat dilemma är EU:s låga krav på vad som räknas som undersökning, menar hon.

– Du kan göra en egen studie hemma i källaren och kalla den vetenskaplig. Därför kan företagen beställa färdiga resultat från egna labb. Många studier är förvanskade.

I dag har Paula startat en sajt där hon recenserar ett stort antal produkter ur hälsoperspektiv.

– Mitt råd är: titta där innan du går till skönhetsdisken, säger hon.