Så lyckas du hitta lugnet i tågkaoset

1 av 3 | Foto: ulf höjer
Tåget kommer, jag är inte rädd. På Centralstationen i Stockholm ger avspänningspedagogen Mikael Widerdal resenären Monica Selin en övning.
HÄLSA

Järnvägen ballar ur i snökaoset – och lämnar dig kvar på stationen, i timme efter timme.

Det är dags att hitta lugnet.

Aftonbladet tar med avspänningspedagogen Mikael Widerdal till Centralstationen i Stockholm för att hjälpa upprörda resenärer att varva ner.

Den stora informationstavlan i vänthallen blinkar ”Inställt tåg”. Resenären Eric Aronsson, 25, från Rabbalshede berättar att hans vänstra öga rycker när han är stressad. Just nu väntar han på tåget till Skövde. Och ögat rycker. Mikael Widerdal presenterar sig och föreslår en övning som kallas polär mental träning och kombinerar akupressur och mental träning. Erik knackar upprepade gånger med två fingrar mot tinningen.

– Jag ska sätta mig på tåget och fortsätta med övningen, säger Erik och skrattar.

Tekniker för akut stress

Runt omkring honom står människor som stirrar och ser ut att undra vad i all sin dar han håller på med.

Mikael Widerdal arbetar just nu på en bok om avslappningsövningar på resande fot. Han berättar effekten när stressen tar över är individuell. Men alla har nytta av att lära sig hantera stressen.

– Man kan stressvaccinera sig i förebyggande syfte men också använda sig av tekniker för att släppa stressen mer akut, säger han.

Öva på andningen

Det första man ska göra när tåget är försenat är att acceptera situationen och att man inte själv kan göra något åt den. En enkel övning är att andas extra sakta. Ju oftare du övar på att andas långsamt desto snabbare hittar du en inre känsla av lugn, som du kan koppla in när du blir stressad.

– Andningen är en naturlig avslappningsmekanism och med den kan du skapa underverk, berättar Mikael.

– Det finns ju inte så mycket att göra, så varför inte ro om sig själv en stund extra. Det är ju också bättre att att komma fram försenad och lugn än försenad och stressad.

FAKTA

"En häftig upplevelse"

Karin Lindeberg, 21, och Kristoffer Pettersson, 25, väntar på tåget mot Katrineholm.

– Vi fastnade i tunnelbanan och nu upptäckte vi att tåget också var sent. Snacka om tur, säger Karin.

Karin och Kristoffer kastar sig in i en övning som handlar om att rätt andningsteknik kan ge bättre balans. Mitt på perrongen står de. Kristoffer blundar och andas djupt samtidigt som han går upp på tå och långsamt förflyttar tyngdpunkten från tårna till hälarna.

– Det här är coolt, en häftig upplevelse på något sätt, säger han och uppmanar Karin: ”Prova du och också”.

Under tio minuter står de på perrongen och andas och gungar, ända tills tåget rullar in.

”Jag ska fortsätta veva på tåget”

Vid informationstavlan, som blinkar ut brådskande meddelanden, presenterar Mikael sig för Monica Selin, 49. Hon väntar på tåget hem till Trollhättan.

– Sträck ut din vänstra arm rakt ut från kroppen, säger Mikael.

Till en början är Monica en aning obekväm. Men snart sjunker hon in i övningen och höjer även den andra armen. Hon står som en jesusgestalt i röd dunjacka på stationens marmorgolv. Hon blundar och rör armarna i cirklar. Andningen blir djupare.

– Mitt tåg brukar ofta vara en timme försenat och då blir det stressigt vid bytena, säger Monica och berättar att hon ska fortsätta att veva med armarna på tåget.

– Jag kanske kan smitta av mig till de andra, säger hon och skrattar.

”Skönt att röra på sig”

Det syns att Lena Utsi och Peter Kivimäki har rest långt när de ställer ner sina färgglada resväskor. Tåget hem till Mjölby går om tio minuter. Vad passar då bättre än enkla övningar för att få i gång blodcirkulationen efter en lång flygning från USA?

– Vi har ju suttit länge så det kan vara skönt att röra sig, säger Peter och börjar röra sina axlar i cirklar.

Lena prövar lite tveksamt, men när Peter börjar veva med ena armen tar hon i lite extra med sina axelrörelser. Båda två skrattar när de inser att folk runt omkring tittar förvånat.

– Nu måste vi rusa säger Lena och de kilar iväg.

En stund senare står de på stationen igen, så tåget måste ha blivit försenat.

Mentala tränaren Mikael Widerdals bästa tips för avslappning

1. Undersök ditt stressmönster. Hur reagerar du på stress? Fundera på vad du kan göra för att förändra din situation.

2. Släpp småsaker. Gör en snabb bedömning – är det verkligen värt att slösa energi på det som stör dig just nu?

3. Sortera och prioritera. Prioritera saker som du har rimlig kontroll över och välj själv hur och i vilken takt du tar itu med dem.

4. Ha en säkerhetsventil. Vem kan du bolla tankar med? Ta hjälp av någon för att få perspektiv.

5. Skapa tidsbuffertar. Få mentala krockkuddar genom att ha luckor i kalendern. Då gör du vad du mest av allt tycker om att göra. Då har du också extra tid i fall planeringen spricker.