Så botar du din värk med pilates

Stretcha dig fri från en ömmande rygg eller nacke

1 av 2 | Foto: Lasse Allard
Leana Almström, 35, utbildade sig till pilatesinstruktör efter att ha varit ballerina vid Kungliga baletten i London. ”Jag kände att dansen inte var tillräckligt bra för kroppen, jag behövde stärka upp vissa muskler för att slippa skador. Därför började jag med pilates, säger hon.
HÄLSA

Aaaaj... Stramar det i ryggen när du läser detta?

I så fall: hög tid att börja träna.

Pilatesinstruktören Leana Almström visar hur du stretchar dig fri från det onda – och det tar knappt 15 minuter om dagen.

Leana Almström, utbildad pilatesinstruktör, har tagit fram programmet som går snabbt att ta sig igenom, men gör stor skillnad på sikt. Du kan göra de flesta övningarna var du än är, i skrivbordsstolen, på bussen eller hemma på vardagsrumsmattan. Genom att träna kontinuerligt – och gärna en liten stund varje dag – kan du bli helt fri från värkande muskler och trött svank.

– Hur mycket du behöver öva och hur snabbt det går beror mycket på individen, säger Leana Almström.

– En del behöver gå på riktiga pilatespass, medan andra kommer långt med hemmaträning.

Pilates stärker bålen

Nästan alla hennes klienter på Pilates Place i Stockholm söker hjälp för ryggbesvär, och 50 procent av befolkningen beräknas ha haft problem någon gång i livet.

Varför drabbas då så många? Enkelt uttryckt: för att vi älskar att sitta ner, och dessutom gör det långa stunder.

En engelsk studie visar att vi spenderar tio timmar eller mer i våra stolar. Kroppen är gjord för att stå och gå – då behåller den sin naturliga S-form. När vi säckar ihop framför datorn blir ryggprofilen i stället till ett C. Det börjar strama i nacke och skuldror, eftersom det bildas mjölksyra, och kotorna trycks ihop.

Pilates, liksom många andra träningsformer, botar genom att stärka bålen, vilket i sin tur minskar trycket på ryggen.

Bröstkorgen ”öppnas upp” och hållningen blir mer upprätt. Dessa magmuskler tränar du bäst genom att göra övningar som utmanar din balans, och tvingar kroppen att stabilisera sig.

Tränar vid minsta känning

Lisa Björk, 34, är en av dem som fått bättre hälsa med pilates. Hon jobbar på Indiska och reser mycket i arbetet.

– Jag hade ont i axlarna och var stel i ryggen, besvär som de flesta får som sitter mycket. Då gick jag till naprapat, men kände att jag behövde göra en förändring, säger hon.

I dag tränar hon så fort hon får några känningar.

– Det funkar toppen för mig, jag övar hemma och går på pass, allt i förebyggande syfte, säger hon.

Ett flexband (som exempelvis säljs på Apoteket) är ett bra hjälpmedel för att få lite motstånd, annars behöver du bara en matta och bekväma kläder. Sedan är det bara att köra igång.