”Nu är jag piggare och mår bättre”

Katarina, 43, testade lowcarb-dieten

”Det är god mat, och man mår bra av den. Man måste vara konsekvent i början, men klarar man bara det så rullar det på. Det handlar bara om att tänka lite annorlunda.”
Foto: MIKAEL WALLERSTEDT
”Det är god mat, och man mår bra av den. Man måste vara konsekvent i början, men klarar man bara det så rullar det på. Det handlar bara om att tänka lite annorlunda.”
HÄLSA

Bort med potatis, pasta och söt frukt – fram med grönsaker och nya råvaror.

Lowcarb-dietens tvåveckorskur gjorde Katarina Petersson både lättare och piggare. Nu har hon lagt om sin kost även till vardags.

”Det bästa är att man äter och blir mätt”

Namn: Katarina Petersson.Ålder: 43.Familj: Man och en dotter. Yrke: Studievägledare.
Foto: MIKAEL WALLERSTEDT
”Det bästa är att man äter och blir mätt”
Namn: Katarina Petersson.Ålder: 43.Familj: Man och en dotter. Yrke: Studievägledare.

– Det bästa med lowcarb-dieten är att man äter och blir mätt, och slipper gå omkring halvhungrig hela tiden, säger hon.

Katarina är förtrogen med både Atkins och GI, men den här gången ville hon testa något annat.

Sagt och gjort: under två veckor följde hon kostexperten Gun-Marie Nachtnebels råd och rensade menyn nästan helt från kolhydrater.

– Under första veckan fick jag ta bort mycket ur min kost. Inget bröd, potatis, ris och sådant. Men under andra veckan fick jag äta surdegsbröd. Det var lycka!

De första två–tre dagarna, då sötsuget arbetas bort, var jobbigast. För Katarina, som vanligtvis äter mycket frukt, kändes förbudet mot söta frukter avigt.

– Men den andra veckan åt jag frukt i samband med måltider, och då kändes det lättare.

Efter två veckors intensivkur kände Katarina sig piggare, och hade dessutom tappat 3,5 kilo. Inköpslistorna innehåller numera betydligt mindre potatis och pasta än tidigare, och mycket mer grönsaker av alla slag.

Bland favoritrecepten i Gun-Marie Nachtnebels bok finns en kycklingsallad med avokado, frikadeller, en italiensk grönsakssoppa och en tomatsoppa.

– Man behöver inte jobba hur mycket som helst med maten, den är enkel och bra. Jag vill äta en balanserad kost, med lagom mycket fett i och med alla de vitaminer man behöver. Det här tycker jag gav mig det. Jag blev piggare och mår bättre.

Så ändrade Katarina sin kost…

Mycket mindre av kolhydratrika livsmedel som pasta, potatis och bröd.

Mindre frukt.

Färre lightprodukter – det är kolhydraterna som ska bort, inte fettet.

Ägg och bacon är nya ingredienser i frukosten. ”Kan vara lite krävande klockan halv sju på morgonen...”

Mer grönsaker av alla slag – gärna en rejäl sallad jämte en mindre portion ”vanlig” mat.

Använder olivolja mycket oftare än tidigare.

Nya råvaror, som till exempel sötpotatis. ”Jättegott i ugnen, med bara lite salt, peppar och olja”.

…och så blev resultatet

– 3,5 kilo

Badrumsvågen visar 3,5 kilo mindre efter två veckor.

– 2 centimeter

Två centimeter runt midjan försvann.

Lika mätt som tidigare – men piggare.

Så funkar lowcarb

Tanken med lowcarb, lågkolhydratskost, är att gå ner i vikt och öka sitt välbefinnande genom att äta minimalt med kolhydrater.

Skippa pasta, ris, potatis, vitt bröd och söta juicer. Är det här i stället:

I stället för vitt bröd:

Grovt surdegsbröd är nyttigt och gott. Syrorna i brödet gör att det tar längre tid att bryta ner och ger en långsam blodsockerhöjning.

I stället för potatis:

Afrikansk sötpotatis är ett bra alternativ. Den innehåller mindre stärkelse än vår ”svenska” potatis. Färskpotatis är bättre än vanlig potatis.

I stället för pasta och ris:

Fundera på alternativa rätter. Kan det funka med en matig sallad till köttet i stället för ris?

I stället för juice:

Juice innehåller mycket socker. Drick grönsaksjuicer eller vatten smaksatt med gurka eller lime.

Albin Grahn