Hälsa

Knölar på fötterna – en plåga för kvinnor

Sjukgymnastens tipsar: Så kan du lindra smärtan

Höga klackar är trendigare än någonsin.

Men för många är det en plåga.

Knölar på fötterna är det vanligaste fotproblemet hos svenska kvinnor.

Sylvia Resch, överläkare.
Sylvia Resch, överläkare.Foto: Jimmy Wahlstedt

En halv miljon svenskar lider av hallux valgus, snedställd stortå. Problemet uppstår när leden mellan första mellanfotsbenet och stortån vinklas inåt vilket orsakar en knöl på utsidan av tån. 

Det finns olika teorier om varför man drabbas. Nio av tio personer med hallux valgus är kvinnor och det är ofta ärftligt. Kvinnors skor ofta är sämre anpassade för fotens form än mäns skor vilket förvärrar besvären.

Skorna är boven

Sylvia Resch, överläkare på ortopedkliniken på Universitetssjukhuset i Lund, förklarar varför den här plågsamma åkomman uppstår.

– När vi sätter på oss skor gör det att de små musklerna vi har i fötterna inte används på rätt sätt. Det blir en obalans i musklerna. Kvinnor använder ju ofta smalare skor än män, vilket troligtvis är en av förklaringarna till att de drabbas mycket mer. Dessutom har kvinnor också lite mjukare leder.

Allra vanligast är hallux valgus hos kvinnor i 50-55-årsåldern. En av förklaringarna är att foten förändras i samband med klimakteriet.

Operation är en utväg

När smärtan av knölen blir för svår är operation en utväg för många. Då görs ett konstgjort benbrott på mellanfotsbenet och stortån kan rätas upp. 

Men alla opereras inte.

– Om man inte har alltför svåra besvär går det att köpa tåspridare som gör att tån rätas ut lite. Sen hjälper det förstås att använda stora, breda skor. 

Enligt Resch var skomodet i slutet på 80-talet en gyllene period för de som har hallux valgus.

– Då var det nästa bara gymnastikskor som gällde. Det är klart att dagens mode med mycket högklackade skor är svårare om man har stora knölar på fötterna. Vi måste ju ha skor på oss, och skulle vi gå barfota skulle vi få andra problem i stället.

Be om hjälp

– Det är lätt att säga att man ska försöka strunta i att fötterna inte ser så bra ut, men det är klart att det är svårt. Rådet jag kan ge är att man inte ska dra sig för att be om hjälp. 

FAKTA

Här är sjukgymnasten Mia Lindqvists sex tips

Det finns hjälp att få, även för den som inte opererar sin hallux valgus. Du kan också göra mycket på egen hand.

Mia Lindqvist är sjukgymnast och jobbar med OMT, ortopedisk manuell terapi vid kliniken Mera Hälsa i Stockholm.

– Det är jätteviktigt att jobba med både fötter och ben då det handlar om hela koordinationen ända upp till stjärtmusklerna, säger hon.

Här är Mias tips för hur du med enkla medel kan lindra smärta och besvär av dina knölar.

Använd tåspridare för att töja ut stortån från pektån. Mia rekommenderar att skaffa en ordentlig tåspridare som verkligen töjer ut tån och verkar under lång tid.

Skaffa ett dynamiskt ilägg, en sula, till dina skor. En ilägg gör att du får bättre stöd för foten vilket lindrar belastningen på tån med den onda knölen. En sån sula verkar längsgående på fotvalvet.

För lindrigare besvär kan det också hjälpa med ett tvärgående ilägg, till exempel med så kallade "Party heels" som kan man köpa i sko- och klädaffärer.

Du måste välja bra skor. Det viktigaste är att skon har ett bra hälgrepp som gör att den främre delen av foten får avlastning. På sommaren ska du ha sandaler som har en rem runt hälen, och absolut inte flipflops.

Det kan även hjälpa att göra tågymnastik. Mia använder en lite taggboll som man ska rulla fram och tillbaka under foten. Gör övningar både stående och sittande. För vissa hjälper det även att stretcha foten.

Tänk på att träna både fötter och ben och ända upp till stjärtmusklerna.