Så får du Jakes nya, heta kropp

Det stenhårda programmet för dig som verkligen menar allvar

Foto: AP/ALL OVER PRESS
HÄLSA

Jake Gyllenhaal jobbade stenhårt - och gick från gullig kille till en hårding med svällande muskler.

Men man måste inte vara filmstjärna för att få en överkropp värdig en dataspelsprins. Det som krävs är helt enkelt hårt, hårt, hårt jobb.

Här är det tuffa programmet - för dig som vågar satsa helhjärtat.

Foto: Carolina Byrmo

Jake Gyllenhaals nya, svällande torso i biosuccén Prince of Persia fick biopubliken att dra efter andan.

– Han tränade i många månader på heltid, och har sett fantastiska resultat, säger Simon Forsberg, personlig tränare, beteendevetare i idrottspsykologi och själv elitidrottare.

Men hemligheten ligger inte i specifika övningar, eller speciell mat.

– Kroppen speglar livsstilen, och Jake Gyllenhaal har lagt om sin livsstil. Det som avgör för att nå sådana här resultat är att placera träning och bra mat väldigt, väldigt högt på priolistan.

Vill du ha Jake Gyllenhaals sexpack gäller det alltså att prioritera om.

– Det krävs mycket ansträngning, och det krävs att du delvis inriktar ditt liv på kost, träning, sömn och fysisk hälsa, konstaterar Simon Forsberg.

I gengäld får du inte bara en kropp som är värdig en filmstjärneprins – du kan dessutom få bättre livskvalitet. Simon Forsberg kallar det för plushälsa. Det är en livsstil som inte bara nöjer sig med att minska risken för sjukdomar, utan som går ett steg längre.

– Att vara mycket vältränad gör att du kan ha ett mer avslappnat förhållande till mat, du sover bättre, du blir spänstigare, mer uthållig... you name it. Min önskan är att fler människor får uppleva känslan av att vara välträna, hur bra man kan må och hur mycket man vinner på att ha det där lilla extra.

För dig som vågar ge dig hän rekommenderar Simon Forsberg att skynda långsamt – hur ivrig du än är.

– Många får en chock när jag säger “Jag tror det är realistiskt att du når din vikt om ett och ett halvt år”. Men de som förväntar sig att det är en lång väg att gå har mycket lättare att upprätthålla motivationen, än de som tror att det ska gå ganska snabbt, när motgångar kommer eller resultat uteblir. Det långsiktiga ”tänket” bör man välja redan i början.

Simon Forsberg påminner om att omvälvande livsstilsförändringar tar tid – oftast mer än ett år.

– Det är därför viktigt att trivas med sina nya vanor och att de ger energi. Om du sedan når det mätbara slutmålet om ett eller två år är mindre viktigt om livsstilen i sig ger dig tillfredsställelse.

Det finns fler fördelar med att låta förvandlingen ta sin tid.

– Vill man ha en riktigt snygg kropp och gå upp i muskler bör det gå ganska långsamt. Jag rekommenderar inte att man bulkar och deffar, utan gör en långsiktig träningsplan så får du en jämn ökning av muskelmassa med konstant lite underhudsfett.

Det är också viktigt att acceptera att förändringen tar mycket tid i anspråk – varje dag. Det är här hängivenheten och motivationen verkligen sätts på hårda prov. Träningspassen tar tid, det tar tid att laga matlådor, det tar tid att vila.

– Oavsett om man vill bygga muskler eller springa ett maraton så handlar det om att prioritera rätt. Man behöver frigöra tid. Dagligen kommer man att behöva ägna energi åt projektet, säger Simon Forsberg.

För att klara en sådan omvälvande förändring är motivation a och o. Och motivationen får man genom att påminna sig om målet ofta – gärna varje dag.

– Det är viktigt att ligga steget före, och se till det långsiktiga målet. Är det i linje med mina mål att festa i helgen, eller borde jag kanske träna på söndag? Det här sättet att agera leder till fina resultat, och när man ser resultaten kommer man att bli mer motiverad. Känslan av att vara motiverad infinner sig inte alltid och då är det viktigt att påminna sig om värdet av att nå sitt mål – värdera och visualisera ofta dina mål så blir motivation till något du aktivt upprätthåller.

Hur långt kan man nå? Kan alla få Jakes överkropp?

– Människokroppen är otroligt anpassningsbar. Man kan uppnå fantastiska resultat om man jobbar för det. Men än en gång – kroppen speglar ens livsstil. Vill man se ut som en elitidrottare så måste man i stor utsträckning även leva som en elitidrottare.

FAKTA

ruta Simon Forsberg

Namn: Simon Forsberg

Ålder: 27

Yrke: Personlig tränare och beteendevetare i idrottspsykologi

Familj: Gift

Bor: Stockholm

Tränar: Friidrott (100 och 200 meter) och pilates

Maria Wångersjö