Börja jogga – och lev längre

Vägde 115 kilo Förr åkte Björn Möllerström, 40, raka vägen från jobbet till soffan. I dag springer han flera mil i veckan. ”Jag är mycket mer positiv nu”, säger han.
Foto: BJÖRN LINDGREN
Vägde 115 kilo Förr åkte Björn Möllerström, 40, raka vägen från jobbet till soffan. I dag springer han flera mil i veckan. ”Jag är mycket mer positiv nu”, säger han.
HÄLSA

Släng pillerburken.

Att jogga kan göra dig både gladare och lyckligare, visar ny forskning.

Fråga bara Björn Möllerström, 40, som gick från soffpotatis till piggelin på ett halvår.

Den gamle Björn var en riktig ”sopagubbe”. Det säger i alla fall den nye Björn, på sin klingande skånska. Förr blev det ofta en extra fika på jobbet som renhållningsarbetare i Helsingborg. Och efter jobbet åkte han raka vägen till soffan.

Sprang Göteborgsvarvet

– Att träna var inget jag tänkte på. Jag gjorde inget aktivt alls. Det var bara jobb och sen hem till middagen.

Han vägde 115 kilo och var, enligt sambon Birgitta Andersson, ”rätt kraftig”. I oktober förra året kom kollegerna med ett förslag: Vad sägs om att springa Göteborgsvarvet?

Ja, varför inte, tänkte Björn.

Så började han sin förvandling. Först sprang han några kilometer om dagen. Nu springer han flera mil i veckan. Förutom att han är 30 kilo lättare nu, är han också gladare.

– Allt går lite lättare, jag är mycket mer positiv nu, säger han.

Kanske kommer hans nya livsstil också att innebära ett längre liv.

Motion skyddar cellerna

Motion skyddar nämligen cellerna från att åldras i förtid, visar ny forskning från Nobelprisbelönade amerikanskan Elizabeth Blackburn. Hennes studie, publicerad i nättidningen Public Library of Science One, visar också att det räcker med en löprunda för bryta negativa tankar. På så sätt blir telomererna, som sitter i ändarna på kromosomerna i kroppen, längre och mer aktiva. Och ju längre telomerer, desto gladare människa.

Och det finns inte längre någon ursäkt – korta promenader räcker för att få igång telomererna och sluta älta problem, visar studien.

Björn Möllerström känner igen det där.

– Jag joggar gärna för att rensa tankarna. Jag stänger av och bara springer, säger han.

FAKTA

Ta det lugnt i början

En kvart över? Det räcker. Telo­mererna, som hjälper dig att bli yngre och gladare, aktiveras av en kvarts pulshöjande promenad om dagen, enligt Elizabeth Blackburns studie. En joggingtur fungerar också bra.

Björn Möllerström började lugnt med tre kilometers löprunda tre gånger i veckan.

Sedan ökade han dosen vecka efter vecka. Nu, ett halvår senare, springer han en mil två gånger i veckan och två mil en gång i veckan.