Eric från Arvika utmanar Stallone

Allt fler äldre börjar träna – Eric, 61, tar 100 kilo i bänkpress

1 av 4
Eric Antonsson, 61, lade om sin livsstil och började träna rejält för sex år sedan. Redan efter fyra månader kunde han lägga tabletterna på hyllan.
HÄLSA

Släng dig i väggen Sylvester Stallone.

Här är den riktige Rambo.

Eric Antonsson tar 100 kilo i bänkpress, har ett sexpack på magen – och är 61 år.

Han är en av alla de seniorer som nu intar gymmen.

Inför premiären av Sylvester Stallones, 64, nya film The Expendables har filmbolaget släppt bilder på en Stallone i toppform. Exrambon poserar med ett perfekt sexpack, svällande biceps och en imponernande bröstkorg.

Men nu har han fått konkurrens – av en svensk från Arvika.

15 kilo på 4 månader

För sex år sedan fick Eric Antonsson nog och bestämde sig för att ändra sin livsstil. Kolesterolvärdet var uselt och blodtrycket alldeles för högt.

– Jag hatar mediciner, men hade aldrig satt min fot på ett gym. Så jag och min son bestämde oss för att börja träna tillsammans, säger han.

Redan efter fyra månader kunde han lägga tabletterna på hyllan. Efter sex månader hade han bränt 15 kilo.

Klår 20-åringar

I dag är Eric 61 år och har en fysisk 20-åringar bara kan drömma om.

– Åldern har inte varit något problem alls, jag mår jättebra och har gjort otroliga framsteg. När jag började hade jag en kropp av fett, nu har jag en kropp av muskler, säger han.

Och det måste man hålla med om. Eric tar 100 kilo i bänkpress, pressar 40 kilo per hantel i hantelpress och gör 24 tävlingsdips på rad.

– I vintras ställde jag upp i fitnesstävlingen Luciapokalen och slog faktiskt en del 20-åringar i dips.

Hemligheten

I våras slet han dock av en sena i bicepsmuskeln. Sedan dess har han inte kunnat träna lika hårt. Men målet är att komma tillbaka och ställa upp i fler tävlingar.

Hemligheten bakom framgången är motivation.

– Det viktigaste är att man vet varför man börjar träna och att man tycker om den träningsform man väljer. Annars är det lätt att man tappar lusten.

Men Eric är inte ensam. Allt fler följer hans exempel.

– Trenden är att allt fler tar upp eller startar en fysisk aktivitet när man passerat 55, säger Agneta Ståhle, docent och specialistsjukgymnast i hjärt-kärlsjukdomar vid Karolinska Universitetssjukhuset.

Lönar sig

På gymmen märks det ökade intresset för träning bland äldre av.

– Det vi framför allt ser är att kvinnor över 55 kommer till oss. Majoriteten av alla äldre väljer också att anlita en personlig tränare, säger Stellan Blank på Balance Training.

Och träningen lönar sig. Studier visar att de som tränar regelbundet ökar sin livslängd med fem till tolv år.

– Det räcker med att röra sig en halvtimme om dagen och styrketräna lätt en till två gånger i veckan i 20 minuter. Och det är aldrig för sent att börja, säger Agneta Ståhle.

FAKTA

Så blir du som Eric

Eric Antonsson kör minst fyra set per muskelgrupp och max sex repetitioner på tunga vikter. Ett mycket hårt träningsprogram som de flesta äldre inte klarar av.

Enligt Ove Rytter, träningsexpert och författare till boken Träning för män 40+, är det istället viktigt att man anlitar en personlig tränare om man vill starta sin träning på äldre dagar.

Andra tips från Ove Rytter är att:

Hellre köra fler repetitioner på lättare vikter än färre repetitioner på tyngre

Träna explosivitet på lätta vikter

Träna mycket rörlighet

Varva styrketräningen med konditionsträning

Hålla koll på kosten