Så botar du din jobbångest

Slutet på semestern en plåga för många

semestern snart slut? Tanken på att komma tillbaka till jobbet efter semestern är inte så lockande för många. Helt normalt, enligt psykologen Dan Katz. Han ger fem tips på hur du bäst kan hantera ångesten. (Bilden är manipulerad.)
semestern snart slut? Tanken på att komma tillbaka till jobbet efter semestern är inte så lockande för många. Helt normalt, enligt psykologen Dan Katz. Han ger fem tips på hur du bäst kan hantera ångesten. (Bilden är manipulerad.)
HÄLSA

På måndag börjar verkligheten igen för hundratusentals svenskar.

Och för många är slutet på semestern förknippat med ångest.

– Det är helt normalt, men när man väl är i gång är det inte så illa, säger psykologen Dan Katz.

Niklas Lager, 28, jobbar som undersköterska i Örebro. Han är en av hundratusentals svenskar som återvänder till arbetet på måndag efter en lång semester.

Men redan på lördagskvällen började han tänka på att nästa sammanhängande ledighet ligger 330 dagar bort.

Niklas Lager.
Foto: magnus liam karlsson
Niklas Lager.

– Det känns för jävligt. Jag började räkna ned timmarna redan i måndags. Det tråkiga är att jag har haft en väldigt misslyckad semester. Det enda jag gjort är att gå upp i vikt, säger han.

Allvaret väntar

Sakta men säkert börjar städerna nu fyllas på med människor igen, solbrända och utvilade. Men runt hörnet väntar som sagt allvaret igen. Enligt Dan Katz, psykoterapeut och psykolog, är det vanligt att vi drabbas av jobbångest efter semestern – även om den i många fall är obefogad.

– Ångesten är helt normal och ingenting man behöver oroa sig för. Vi människor är duktiga på att oroa oss för saker som inte har hänt. På semestern slipper vi krav och därför blir det jobbigt att komma tillbaka till vardagen, men när man väl är i gång är det inte så illa, säger han.

Hur viktigt är det med semester?

– Någon form av avkoppling behöver vi. Men jag tror faktiskt att det är viktigare att vi kopplar av i vardagen än att vi har en lång semester. Mitt tips är att hitta saker utanför jobbet som är viktiga för en, så att jobbet inte blir det enda som betyder något i livet, säger Dan Katz.

Dagarna rinner bort

Men för Niklas Lager är det en klen tröst.

– Dagarna har bara tickat i väg. Ingenting går att jämföra med att ha semester. Egentligen är det väl rätt skönt att komma tillbaka till vardagslunken, men så känns det inte just nu, säger han.

FAKTA

Psykoterapeuten Dan Katz listar sina bästa tips

Sätt upp ett nytt mål

– Sträva efter att utvecklas i något du vet att du inte var bra på innan semestern.

Skaffa andra intressen än arbetet

– Det är viktigt att jobbet inte är det enda i ditt liv. Familj, vänner och andra intressen är också viktiga.

Var beredd på att det går trögt i början

– Du behöver en startsträcka. Hjärnan är inte så himla fräsch efter en semester, det tar ett par veckor att komma i gång.

Se fram emot det sociala

– Den dagliga kontakten med arbetskamraterna är viktig för dig, men lätt att glömma bort.

Oroa dig inte i onödan

– Grubbla inte över grubblandet. Att få ångest över att återvända till arbetet är normalt.