Orange får grönt ljus av hjärtat

Fruktens färg viktig för hälsan

Foto: thinkstock
HÄLSA

Ät mycket oranga frukter och grönsaker.

Då kan du minska risken för hjärtinfrakt med 42 procent.

Det är nu bevisat att färgen har betydelse.

skydd mot infarkt ”Ät från hela färgpaletten, så får du i dig olika slags antioxidanter”, säger livsstilsprofessorn och överläkaren Mai-Lis Hellénius. En ny studie från Nederländerna visar att oranga frukter och grönsaker skyddar bäst mot kranskärlsjukdomar som hjärtinfarkt.
skydd mot infarkt ”Ät från hela färgpaletten, så får du i dig olika slags antioxidanter”, säger livsstilsprofessorn och överläkaren Mai-Lis Hellénius. En ny studie från Nederländerna visar att oranga frukter och grönsaker skyddar bäst mot kranskärlsjukdomar som hjärtinfarkt.Foto: Foto: Lotte Fernvall

Grönsaker är inte bara gröna saker. Och vissa färger är bättre än andra – åtminstone för hjärtat.

Forskare i Nederländerna följde 20 000 friska personer i tio år. De tillfrågades om konsumtion av 178 olika frukter och grönsaker som delades in i fyra grupper: röda, gröna, orange och vita.

Justeringar gjordes för bland annat ålder, kön, energiintag, alkohol, rökning, utbildningsnivå och BMI.

Mycket antioxidanter

Och forskarnas slutsats blev tydlig: högt intag av frukt och grönt skyddar mot kranskärlssjukdomar. Men bäst skyddar orange.

Risken för kranskärlsjukdomar minskade med 42 procent bland dem som åt mest morötter, orange paprika och citrusfrukter som apelsin, klementin och grapefrukt. På andra plats kom röda frukter och grönsaker.

Färgerna signalerar förekomsten av olika antioxidanter som förebygger hjärt-kärlsjukdom.

– Att de oranga skyddar mest beror på att de har ett högt innehåll av karotenoider, en kraftig antioxidant, säger Mai-Lis Hellénius, överläkare på livsstilsmottagningen vid Karolinska sjukhusets hjärtklinik.

Bra mot demens

Antioxidanterna motverkar att blodfetterna härsknar. De förebygger även demens och alzheimer och påverkar insulinkänsligheten och blodtrycksregleringen.

– Man ska välja från hela färgpaletten. Gör man det får man i sig mycket frukt och grön-

saker med olika antioxi-danter. Vi ska inte glömma bort våra nordiska bär. Alla innehåller kraftfulla antioxidanter. Vi kan lägga dem i sallader, köttgrytor, filmjölken, såser.

FAKTA

Välj frukt och grönt ur hela färgpaletten

Frukter och grönsaker i olika färggrupper

Orange: Morötter, orange paprikor, apelsiner, klementiner, satsumas, grapefrukter.

Röda: Äpplen, röda paprikor, tomater, plommon, jordgubbar, röda vindruvor.

Gröna: Bönor, ärter, kål, spenat, broccoli, gröna paprikor, päron, gröna äpplen, krusbär, rabarber.

Vita: Bananer, vit sparris, blomkål.

Olika antioxidanter

Karotenoider – finns i morötter.

Lykopen – finns i tomater, vattenmelon, blodgrape.

Quercetin – finns i lök, äpplen, skogsbär, odlade bär.

Flavonoider – finns i gröna blad, spenat, te.