Du kan tappa muskler – av brist på sömn

HÄLSA

Träna och ät rätt – det är de vanliga råden för att tappa vikt.

Men enligt amerikanska forskare är det också viktigt att sova ordentligt.

Annars riskerar du att tappa muskler iställer för fett.

Ät få kalorier och träna – det klassiska receptet för viktminskning. Men nu menar forskare att även sömn spelar en viktig roll för att tappa de där extra kilona.
Ät få kalorier och träna – det klassiska receptet för viktminskning. Men nu menar forskare att även sömn spelar en viktig roll för att tappa de där extra kilona.

Personer som lever på en kalorifattig diet och samtidigt tränar, visserligen kommer att tappa lika mycket vikt oavsett hur mycket de sover. Men de kommer inte att bränna fett – utan muskler.

Det menar forskare från University of Chicago, som är ansett som ett av världens ledande forskningscentrum inom sömn, i en artikel i den amerikanska tidskriften Annals of Internal Medicine, skriver Medical News today.

Tappade vikt

Forskarna studerade en grupp överviktiga män och kvinnor som under två perioder levde på lågkaloridiet och tränade. Under den första perioden sov testpersonerna åtta och en halv timme per natt, medan de under den andra perioden endast fick sova fem och en halv timme per natt.

Testpersonerna gick ner lika mycket i vikt under de två perioderna. Skillnaden låg i vad det var de tappade – fett eller muskler.

Under den period när de sov ordentligt tappade de mest fett – medan de under den andra perioden tappade vikt i muskler istället.

Vila – lika viktigt som träning

När man bantar förlorar man alltid en del muskler, tillsammans med fettet, men genom att träna motverkar man det. Men de här nya resultaten visar att det inte räcker att bara träna – man måste även låta kroppen vila.

Den amerikanska studien visar att när man sover ordentligt, det vill säga får åtta och en halv timmars sömn varje natt, så består över 50 procent av viktminskningen av fett. När man däremot inte får tillräckligt med sömn så förlorar man mer muskler.

– Deltagarna i studien förlorade alltså lika mycket vikt, men sammansättningen var annorlunda, säger doktor Plamen Penev som var en av de forskare som utförde studien till Medical News today.