Forskare: Sömn kan vara orsaken till fetmaepedimin

Världens ledande sömnforskare oroade

HÄLSA

Problemen med övervikt ökar i hela västvärlden.

Nu tror sig amerikanska sömnforskare ha tagit ett steg mot en lösning på problemet.

I nya undersökningar konstateras att det finns en hormoniell grund för ätandet – kopplat till sömnbrist.

Sov ordentligt – så kan du ta kontroll över din vikt.

Så kan de nya råden kring bantning snart lyda.

I alla fall om man får tro amerikanska forskare som nu presenterar undersökning efter undersökning där man visar på sömnens betydelse för viktkontroll.

Varför överkonsumerar vi?

Sömnexperten Eve Van Cauter forskar på ett av världens ledande sömncenter, University of Chicago. Hon är en av de som menar att sömnbrist kan vara en av orsakerna till att vi har så svårt att ta kontroll över vår vikt.

– Vi vet att fetmaepidemin beror på överkonsumtion av mat – för stora portioner, för mycket kalorirrik mat och för lite aktivitet – men varför vi vill ha för mycket av dessa rika livsmedel? Om vi lider av sömnbrist har vi svårt att tygla vår aptit, säger hon till USA Today.

Eve Van Cauter menar att sömnbrist kan vara anledningen till att folk som stressar mycket – exempelvis småbarnsföräldrar, skiftarbetare och personer som lider av långvariga sömnproblem – ofta drabbas av övervikt.

Hon grundar sina resultat på flera studier.

Ny stor studie

Den senaste är en studie utförd i sömnlaboratorium, där friska normalviktiga män fick sova och äta under observation.

Vid ett tillfälle var de begränsade till fyra timmars sömn i två på varandra följande nätter. Vid ett annat tillfälle fick de stanna upp till tio timmar i sängen i två nätter.

Deras blodvärden togs med jämna mellanrum, och de tillfrågades om sin hunger.

Slutsatserna från studien blev att nivåerna av hormonerna leptin och ghrelin påverkades mycket av sömnbristen. Ghrelin är det hormon som säger åt kroppen att den är hungrig, medan leptin säger åt kroppen att den är mätt.

Höga nivåer av ghrelin gör oss hungriga – vi äter mer och går upp i vikt.

I Van Cauters studie visade det sig att nivåerna av mättnadshormonet leptin var 18 procent lägre hos männen när de sovit för lite. Samtidigt var ghrelinnivåerna 28 procent högre.

De av männen som hade de största hormonella förändringarna var också de som kände sig mest hungriga och längtade efter kolhydratrika livsmedel som kakor, godis, glass, pasta och bröd.

De som hade den minsta förändringarna var de som sa sig vara minst hungriga.

73 procent större risk för övervikt

Det finns fler studier som pekar på samma sak: En annan grupp amerikanska forskare publicerade nyligen resultat som visade att personer som sover två till fyra timmar per natt lider 73 procent större risk att bli överviktiga än de som sover sju till nio timmar.

De som sover fem eller fler timmar per natt löper 50 procent större risk att bli överviktiga. De som sover sex timmar löper 23 procent större risk att bli feta.

– Det är tidigare känt att människor använder mat som en kick när de är trötta, men det är mer än så. Det finns en hormonell grund för ätandet, säger Thomas Wadden, chef för Vikt och ätstörningarsprogrammet vid University of Pennsylvania i Philadelphia.

De amerikanska forskarna hoppas nu att de har kommit lite närmare lösningen på den fetmaepedimi som breder ut sig över västvärlden och hotar vår hälsa.

Ät mindre, träna – och se till att sova ordentligt!

FAKTA

Ghrelin

Ghrelin upptäcktes 1999.

Det är ett hormon som produceras i magsäcken och som stimulerar aptiten. Motsatsen är hormonet leptin, som produceras av fettvävnaden och som ger en mättnadskänsla.

Nivåerna av ghrelin ökar före en måltid och minskar efter.

Nivåerna av hormonet är ofta högre hos de som lider av fetma än hos smala personer.

Sömnbrist ökar nivåerna av ghrelin och gör därmed att vi blir hungriga. Det minskar också nivåerna av hormonet leptin som gör att du känner dig mätt.

Ökade nivåer av ghrelin kan leda till överätande och därmed viktuppgång.