Så kan du sluta snarka

Läkarens bästa tips

HÄLSA

Brukar du ge din partner en armbåge i sidan om han eller hon snarkar?

Sluta med det.

Här kommer fem bra tips på hur du eller din partner kan sluta snarka.

Även om din partner snarkar, så ska du försöka undvika att störa honom eller henne, menar läkaren Peter Åhnblad.
Även om din partner snarkar, så ska du försöka undvika att störa honom eller henne, menar läkaren Peter Åhnblad.

Enligt Peter Åhnblad, läkare och specialist inom ögon-, näsa- och halssjukdomar, är det en stor grupp människor, över 30 procent av alla vuxna, som lider av snarkningar.

Eller lider och lider.

– Snarkningar är framför allt ett partnerproblem, säger Peter Åhnblad.

– Snarkningar är vanligt, men det är också viktigt att tänka på att det kan bli ett medicinskt bekymmer.

”Lämna snarkaren ifred”

Vänd dig till din vårdcentral om det är så att du eller din partner lider av dagtrötthet, mardrömmar, depression eller har hamnat i olyckor på grund av trötthet. Då kan det vara den allvarligare formen av snarkningar, sömnapné.

Att vi störs av vår partners snarkningar är förståeligt, men vi ska tänka oss för innan vi säger till.

– En snarkare ska faktiskt lämnas lite i fred. Sätter man en armbåge i sidan på sin partner så fragmenterar man sömnen och det är inte bra, säger Peter Åhnblad.

Här kommer fem bra tips på hur du kan komma till rätta med snarkningarna.

FAKTA

Peter Åhnblads fyra tips att komma tillrätta med snarkningar:

1. Gå ner i vikt

Snarkningar och övervikt har ett samband. En del människor som snarkar är smala, men ofta kan man härleda problemen till att man har lite övervikt. Kolla till exempel ditt BMI.

2. Undvik alkohol

Alkohol är en oerhört muskelavslappnande drog. Den muskelavslappnade effekten är till och med kvar när alkoholen lämnat kroppen. Du kan alltså dricka vin en fredag, men ha kvar effekten till söndag.

3. Sov inte på rygg

Det är lättare för vävnaden i svalget och underkäken att falla bakåt om man sover på rygg. Det är faktiskt vanligt att man rekommenderar patienter att sy in en tennisboll i nattskjortan precis mellan skulderbladen. Efter några veckor har man förhoppningsvis vant sig av att sova på rygg.

4. Sök hjälp

Upplever du obehag, svåra mardrömmar, dagtrötthet och depression kan du ha kraftiga snarkningar och det kan krävas att dina snarkningar måste mätas. Vänd dig till primärvården för att få hjälp, de kan också remittera dig vidare.

Liv Sander