Uppblåst mage kan bero på sömnbrist

Få platt mage – genom att sova gott

HÄLSA

Din runda mage behöver inte bero på att du äter för mycket eller tränar för lite.

Det kan bero på brist på sömn och vila.

Forskarekastar nytt ljus över mysteriet med svullna magar.

Fixa till dina sömnvanor – och får platt mage på köpet.
Fixa till dina sömnvanor – och får platt mage på köpet.

Kämpar du med de där sista kilona – de där som bara verkar sitta på magen?

Många kvinnor lider av så kallad putmage, utan att på något sätt vara överviktiga. Träning, nyttig mat, bantning – inget verkar hjälpa.

Men nu har forskare presenterat en ny teori om varför många, i övrigt smala, kvinnor dras med putande mage: Det kan bero på dålig sömn.

Kroppen förbereder sig

Det finns flera anledningar till att din runda mage kan bero på sömnbrist:

Dels får bukfettet lättare att sätta sig på magen om du inte är tillräckligt utvilad. Kroppen känner att den ”går på sparlåga” och att den måste samla på sig ett extra lager fett att använda som reservbränsle.

Dessutom är det under sömnen som kroppen göra sig av med hormonet kortisol, som är en av orsakerna till att vi samlar på oss fett just på magen. Förhöjda halter av kortisol, under lång tid, kan orsaka stress i kroppen, ångest och depression – som i sig också kan vara orsaker till att du går upp i vikt.

Dessutom har forskare vid Salk Institute for Biological Studies visat, i försök med möss, att om magen får vila minst 12 timmar per dag så ökar förbränningen.

Detta på grund av att vår lever reagerar på detta och förbränner mer socker och fett om magen får vila.

Viktigt med vila

En annan anledning till att sömnbrist kan vara orsaken till din runda mage är att det är under natten som kroppen arbetar igenom det vi har stoppat i oss under dagen. Det är också då, efter avslutat arbete, som tarmarna får vila.

Störda och stressade mag– och tarmkanaler kan vara orsaken till att magen svullnar, utan att du på något sätt är överviktig. Om detta är orsaken till din runda mage kan bantning och överdriven träning, framförallt sent på kvällen, snarare ge motsatt effekt.

Att varva ner, ta det lugnt på kvällen, skaffa goda sömnrutiner och se till att ta tiden för en god natts sömn kan alltså löna sig – även för spegelbilden.