10 sunda under 10:an

HÄLSA

Lite pengar?

Stora ambitioner att äta mer hälsosamt?

Inga problem.

Här är tio nyttiga livsmedel som kostar kring en tia.

Dietist Josefin Jonasson delar med sig av sina bästa hälsovaror – under tian.
Dietist Josefin Jonasson delar med sig av sina bästa hälsovaror – under tian.

Januari månad är ofta fylld av hälsoinspiration och träningspepp. Och räkningar. Nu ska plötsligt den stora elräkningen eller försäkringarna betalas och kanske till och med julklapparna som du köpte på avbetalning.

Men din hälsa behöver inte stå tillbaka för det.

”Krångla inte till det”

Viktklubbs dietist Josefine Jonasson tipsar om tio livsmedel som kostar kring en tiokrona. Vissa behöver du inte ens gå till affären för att köpa. Ta till exempel julnötterna. Kasta dem inte, de är fulla av bra fetter och proteiner.

Och gör det enkelt för dig själv i köket.

– Krångla inte till det utan använd de råvaror du har hemma och komplettera med billiga rotfrukter. Självklart ska det man äter vara gott men varje måltid behöver kanske inte vara den mest kulinariska och spännande. Rensa frysen och skafferiet och var kreativ! Det är kanske nu du kommer att skapa dina framtida favoritrecept, säger Josefine Jonasson.

Smaklig spis!

FAKTA

Knäckebröd

Fiberrikt och relativt energisnålt. Tillsammans med ett bra pålägg kan det bli ett utmärkt mellanmål.

Makrill i tomatsås

Proteinrikt och gott om bra fett. Ett bra sätt att få i sig fisk utan att det kräver någon tillagning.

Apelsin

Gott om C-vitamin och perfekt som mellanmål, kanske tillsammans med keso?

Julnötter

Utnyttja julens överblivna nötter. De innehåller bra fett och protein, perfekt som mellanmål.

Mjölk

Ett livsmedel som är väldigt näringsrikt och innehåller viktigt kalcium.

Morot

Gott om fibrer och tuggmotstånd och inte så mycket kalorier.

Broccoli

Gott om fibrer och vitaminer och ger måltiden volym utan så mycket kalorier.

Bönor (på burk eller torkade)

Fiberrikt och gott om protein som ger bra och hållbar mättnad.

Keso

Innehåller protein och inte så mycket fett. Bra som pålägg eller som mellanmål tillsammans med frukt eller bär.

Ägg

Proteinrikt och perfekt som mellanmål då det mättar bra.

Liv Sander