Hälsa

Så ökar du din förbränning – med rätt mat och rätt träning

Tipsen som faktiskt fungerar

BLIR JAG INTE HUNGRIGARE AV ATT TRÄNA MER? Nej, att du skulle bli hungrigare av regelbunden träning är faktiskt en myt. En undersökning från Chile visar att en grupp människor som tränade tre gånger i veckan under en tremånadersperiod hade nära dubbelt så höga halter av ett aptithämmande hormon jämfört med den som inte tränade alls. De som tränade åt också cirka 300 kalorier färre per dygn än gruppen som inte tränade.Många vill gärna äta efter ett träningspass för att belöna sig själva, men att smälla i sig en jätteportion är faktiskt inte nödvändigt så länge din träning inte har varit extremt intensiv eller om du startat på fastande mage. Det räcker oftast med ett litet mellanmål.
BLIR JAG INTE HUNGRIGARE AV ATT TRÄNA MER? Nej, att du skulle bli hungrigare av regelbunden träning är faktiskt en myt. En undersökning från Chile visar att en grupp människor som tränade tre gånger i veckan under en tremånadersperiod hade nära dubbelt så höga halter av ett aptithämmande hormon jämfört med den som inte tränade alls. De som tränade åt också cirka 300 kalorier färre per dygn än gruppen som inte tränade.Många vill gärna äta efter ett träningspass för att belöna sig själva, men att smälla i sig en jätteportion är faktiskt inte nödvändigt så länge din träning inte har varit extremt intensiv eller om du startat på fastande mage. Det räcker oftast med ett litet mellanmål.Foto: THINKSTOCK

Vissa kan äta godis varje dag utan att gå upp ett gram, andra kan knappt se på en bulle utan att lägga på sig.
Orättvist — javisst!
Men det finns saker du kan göra för att påverka din förbränning. Sofis mode vet vad!

Hur mycket eller hur snabbt du gör av med det du stoppar i dig beror på din ämnesomsättning, den lilla motorn i kroppen som ständigt förbränner kalorier.