Do-in väcker kroppen

Mjuk och pigg med japansk självmassage!

HÄLSA

Trött, stressad, sliten? Ont i kroppen? Time out! Testa Do-in, japansk självmassage som lindrar värk i ömmande axlar, stela nackar och värkande ryggar.

Massgen gör dig också piggare, gladare och mer tillfreds! Allt du behöver är dina egna händer och 10 minuter för dig själv.

Do-in är en japansk självmassage som bygger på tanken att smärta, värk och stelhet uppstår när kroppens livsenergi, Qi, blockeras. Detta händer lätt om du t ex ofta sitter och arbetar i samma ställning. Men det är också vanligt att du får spänningar och värk i kroppen när du är stressad, jäktad eller orolig.

Får fart på cirkulationen

Med bankningar, klappar, tryck och massagerörelser över armar, mage, njurar, huvud, rygg, ben och fötter får du fart på blodcirkulationen. Alla dina organ och vävnader får mer rikt syresatt blod och fungerar bättre. Dina leder värms upp, blir mjukare, rörligare och mer avslappnade. Dessutom väcker och balanserar du kroppens energi så att du känner dig piggare och fräschare. Därför är Do-in ett fantastiskt sätt att komma igång på morgonen!

Do-ins tekniker är bl a hämtade från Shiatsu, men även från japanska huskurer. Och de är väldigt lätta att lära sig. Tänk efter hur du brukar göra när du är trött eller stel. Du börjar gäspa, sträcka på dig, dra händerna över ansiktet, klia dig i huvudet mm. I grunden är Do-in en systematisering av "vardagsgrepp" som vi upplever som välgörande och behagliga, och som vi instinktivt tar till när vi är slitna, stela, har ont...

FAKTA

Agneta Wennerbo, massage- och naturterapeut vid Fridens Hälso Zenter i Stockholm, visar här en kort självmassage som du kan göra närhelst du behöver. Bilderna är tagna av Patrick Clinton.

Tips:

Programmet tar 10 minuter.

1. Skaka händer (kickstartar blodcirkulationen)

Skaka händerna varma. Snurra sedan handlederna, rotera fingrarna!

2. Klappa armarna (mot spänningar i axlar och nacke)

Banka lätt på armens insida, från armhålan ner mot handleden. Banka sedan på armens utsida, från handleden upp till axeln. Massera axeln med lätta rörelser. Massera nacken. Upprepa på andra sidan.

3. Massera huvudet (bra mot huvudvärk)

Fortsätt till huvudet, båda händerna samtidigt. Klappa hela huvudet med fingertopparna. Med händerna i knytnävar, massera hårbotten. Fortsätt till ansiktet. Tryck längs ögonbrynen och under ögon med fingertopparna. Gnugga näsan. Tryck på kindbenen. Tryck på käkbenet med tummarna.

4. Banka på bröstet (bra för energin)

Som en gorilla!

5. Massera magen (lugnar magen)

Stryk över den medsols med lätta rörelser.

6. Vårda ryggen (lindrar ryggont)

Böj dig framåt. Banka över njurarna med båda händer. Banka på länd- och mellanrygg. Massera svanskotan. Fortsätt till rumpan och upp till höfternas framkant.

7. Klappa benen (mot stelhet)

Bägge sidor samtidigt. Klappa benets utsida från höften och ner. Klappa benets insida från foten och upp.

8. Avslutning (mjukar upp höftleden, ger ro och kraft)

Sitt med ena benet böjt, det andra rakt längs golvet. Tryck med tummarna mittpå vaden ner till vristen, fram till knölen på fotens utsida, längs foten fram till lilltån. Upprepa flera ggr.

Dra upp benet intill dig och vagga det i famnen. Då vaggas även höften. Håll i vristen, skaka och rotera fotleden. Sätt ner benet.

Sitt i halvlotus/skräddarställning och tryck på undersidan, sedan ovansidan av foten. Rotera tårna. Byt ben.

Vill du veta mer? www.fhz.se