Populärt men onödigt

Multivitaminer gör varken till eller från

HÄLSA

En multivitamin låter kanske lockande så här års. Men de gör varken till eller från. I princip alla får i sig det kroppen behöver ändå. Trots att måltiderna inte alltid ser ut som vi önskar.

– Vissa kan behöva ett extra tillskott av D-vitamin, järn eller folsyra men de flesta behöver inget kosttillskott för att få i sig det, menar

nutritionist Anna Karin Lindroos.

Lugn, lugn, lugn i höststormen. Hur många äter egentligen alla sina mål enligt tallriksmodellen? Inte många. Särskilt inte med barn som gärna petar bort det ”nyttiga”. Men oroa dig inte. Kostundersökningar visar att de allra flesta får i sig tillräckligt med vitaminer och mineraler med den vanliga maten.

Att någon i Sverige drabbas av undernäring är ytterst sällsynt. Multivitaminer och andra kosttillskott är således helt onödiga. Har kroppen fyllt sitt behov tar den inte emot mer. Du får ingen extra boosteffekt och inget extra skydd mot sjukdomar. Överskottet går rakt genom kroppen.

Vissa perioder

Vissa grupper kan dock behöva ett tillskott av vitamin D, folsyra eller järn vissa perioder i livet. Det kan handla om småbarn och personer med mörkare eller täckt hud som inte är ute i dagsljus tillräckligt mycket, gravida eller kvinnor med riklig mens.

Men även de kan ibland klara sig utan kosttillskott. Här kan du se hur mycket du behöver äta för att få i dig en dagsdos D-vitamin, järn och folsyra.

FAKTA

En dagsdos D-vitamin, järn och folsyra

Folsyra

RDI (Rekommenderat dagligt intag): 200 mikrogram

115 gram broccoli

– Kvinnor i barnafödande ålder rekommenderas dubbelt så mycket och den som är gravid 500 mikrogram för att minska risken för missbildningar.

Vitamin D

RDI: 5 mikrogram

30 gram lax, 5 glas lättmjölk, 5 ägg

eller 2 ägg + 3 glas lättmjölk

– Barn från 1 månad till 2 år behöver ett extra tillskott D-vitamin som ges i droppform. Även äldre och mörkhyade som sällan är utomhus behöver ofta få i sig mer D-vitaminer.

Järn

RDI: 14 milligram

75 gram blodpudding, 600 gram nötkött (t ex grytbitar) eller 2,1 kg broccoli

– Menstrautionsblödningar kan variera väldigt från kvinna till kvinna vilket gör att en del kan behöva extra mycket järn. Många gravida är också i behov av extra järn. Framförallt i slutet av graviditeten då det kan vara svårt att få i sig tillräckligt enbart genom maten.