Nu ska mobilen få dig att sova

Aftonbladets Monica Karlstein testar apparna som ska förbättra sömnen

sover sött Monica Karlstein tillbringade varje natt under en vecka med att testa nya appar.
sover sött Monica Karlstein tillbringade varje natt under en vecka med att testa nya appar.Foto: Ulf Höjer
HÄLSA

Sover du dåligt om nätterna?

Du är inte ensam. 24 procent av alla svenskar lider av sömnproblem fler än tre gånger i veckan.

Men nu ska de nya smarta ­telefonerna råda bot på folksjukdomen.

– Sömnproblem bland unga har blivit mycket vanligare de senaste tio åren, säger Richard Harlid, överläkare och verksamhetschef för Sömnenheten på vårdföretaget Aleris FysiologLab.

Stress och tankar på jobbet är det som oftast håller oss vakna om nätterna. Mellan 10–15 procent av den vuxna befolkningen lider av långvariga sömnproblem och 35 procent drabbas någon gång i livet av sömnsvårigheter i samband med jobbiga händelser, till exempel skilsmässa eller arbetslöshet. Främst är det bland unga som sömnproblemen ökar och problemen blir värre med åldern.

På dagen är de nya smarta telefonerna ett stort stressmoment för många. De ringer, sms-piper och plingar för varje uppdatering. Nu ska de i stället få oss att sova gott. Den senaste tiden har applikationerna som ska bota sömnlöshet poppat upp som svampar på marknaden. Det lovar alla samma sak: God nattsömn.

Andningen är viktig

Men experterna är skeptiska. Applikationerna är sällan baserade på vetenskapliga studier.

– De kan fungera som ett hjälpmedel men det är i grund och botten ens vanor och rutiner som får en att sova gott. Och att man gör något åt de bakomliggande orsakerna till sömnproblemen, till exempel stress, oro och nedstämdhet, säger Karin Folkar, leg KBT-psykolog och tillägger:

– Möjligen kan de få dig att varva ner för stunden när du är stressad. Den jag tror mest på är den med andningsövningar. Det är bevisat att om man får ner andningen blir kroppen automatiskt lugnare.

Får sömnpiller

750 000 personer fick sömnmedel utskrivna av läkare under 2008, enligt en rapport från Statens beredning för medicinsk utvärdering. Men hos de patienter som söker för sömnproblem på Aleris FysiologLab finns oftast en önskan om alternativ hjälp.

– Patienter vill oftast hitta en annan lösning än piller mot ­sina sömnproblem. I dagsläget finns kognitiv beteendeterapi, som är en väldokumenterad hjälp, men det bekostas sällan av den offentliga vården.

”Inte tillräckliga”

Apparna är hyfsat nya på sömnhjälpsmarknaden men helt övertygad är Richard Harlid inte.

– Det är möjligt att sömnapparna kan vara ett hjälpmedel, men om de bara innehåller lugn musik eller avslappningsövningar är det inte tillräckligt. För att få bukt med sömnsvårigheter krävs så mycket mer. Och än saknas vetenskapliga studier på att applikationerna faktiskt fungerar.

Dessutom krävs att du stänger av telefonens alla vanliga ljud under övningarna påpekar både Karin Folkar och Richard Harlid. Annars fungerar de inte alls.