Julen – en alkoholfälla

Så farligt är varje dag-drickandet

HÄLSA

Lite glögg här, en julöl där och vips så blir det lätt alkohol ett par dagar i veckan.

Trevlig, men se upp.

Det oskyldiga drickandet kan göra dig alkoholberoende.

Glöggpimplandet tar fart redan i början på december. Sen följer julfester, julöl, julsnaps och nyårschampagne.

– Många får en kickstart rakt in i ett missbruk under ledigheten, varnar Sven Andréasson, docent och alkoholforskare.

Steglös förändring

– Ofta är vägen in i beroendet knappt märkbar. Det handlar om en steglös förändring, säger Sven Andréasson.

Även för dem som redan kämpar med sitt missbruksproblem kan en långledighet sätta fart på drickandet.

Och man behöver inte vara alkoholist för att drabbas av alkoholrelaterade sjukdomar.

– Cancer orsakad av alkohol exempelvis drabbar oftast människor som inte är alkoholberoende.

Vissa mer i riskzonen

Den som är alkoholberoende tål mycket mer än en person som inte är det. Ett bra ölsinne är alltså inget annat än ett bevis på att man har lättare att trilla dit och utveckla alkoholism. Arv är ett annat.

– Om du har en mamma eller en pappa som druckit är risken större att även du blir beroende, säger Gunnar Ågren, generaldirektör och alkoholläkare vid Folkhälsoinstitutet.

Människor som tycker att det är skönt att vara fulla och som älskar ruset ligger också i riskzonen. Berusningsdrickandet är nämligen den största boven på vägen till ett liv med alkohol.

– Om man dessutom får ångest, har ett sug efter alkohol fast man är bakfull eller drabbas av minnesluckor ska man tänka efter, säger Sven Andréasson.

Vilken typ av alkohol man dricker spelar ingen roll för risken att bli beroende.

– Det är ingen skillnad utan det beror på hur mycket ren alkohol man får i sig. Ett glas vin, en öl och en drink innehåller ungefär lika mycket alkohol och är därmed lika riskabla.

Begränsa drickandet

– De flesta av oss tycker att alkohol är ett trevligt inslag i det sociala livet. Det viktiga vi svenskar måste lära oss är att begränsa oss till ett par glas åt gången, dvs undvika berusningsdrickandet. Merparten av alla alkoholproblem hänger ihop med berusning, säger Sven Andréasson.

FAKTA

5 steg till att dricka mindre

1. Se sanningen. Om du går ut flera gånger i veckan och blir rejält onykter varje gång har du sannolikt problem med alkohol. Om du dessutom får minnesluckor, struntar i jobbet för att du är bakis eller drabbas av ångest är det dags att göra något åt situationen.

2. Tänk igenom risksituationer. Om du vet att det vankas fest, tacka nej eller gå dit och var nykter. Försök undvika att dricka sprit. Byt ut varannan starköl mot en lättöl när du går ut.

3. För dagbok. Om du tror att du dricker för mycket, skriv ner hur det verkligen är. Läkare rekommenderar män att inte dricka mer än 4 glas alkohol på en gång och inte mer än 14 glas (ett glas är 3-4 cl sprit eller 15 cl vin alt 33 cl öl) i veckan. Kvinnor bör inte dricka mer än 3 glas (se ovan) per gång och inte mer än 9 glas per vecka.

4. Skär ner. Om du dricker mycket, försök dricka mindre. Berätta för din familj hur det ligger till. Sätt upp mål. Bestäm dig för hur mycket du får dricka under en vecka.

5. Sök hjälp. Om du inte klarar av att bryta ditt beroende, sök hjälp. Ring din vårdcentral eller kontakta en alkoholklinik.

Källa: Sven Andréasson, docent och alkoholläkare vid Karolinska institutet.