Så farlig är julen för din sömn

Vi listar julens 5 största sömnbovar

HÄLSA

Julen är inte bara klappar i fina färger, julvisor och pepparkakor.

Det är också en bamsing till sömnfälla.

Vi har listat julens fem största sömnbovar.

Alkohol, matfrossa, resor och stress – sömnsabotörerna är många i jul.
Foto: colourbox.com
Alkohol, matfrossa, resor och stress – sömnsabotörerna är många i jul.

1. Alkohol

Julen bjuder på både glögg, julöl och festligheter i massor och alkohol inverkar mer på din sömn än du kanske tror. En drink må få dig att somna snabbt, men ger dig också en mer orolig sömn. Det är vanligt att vakna upp och få svårt att somna igen och kan även leda till tillfälligt andningsstillestånd.

Att göra: Minska på antingen festernas drinkintag, eller på antalet fester. Du kan förslagsvis sluta dricka tidigt på kvällen.

2. Mycket mat

Juletider är praktiskt taget synonymt med gottande i mat och godis. Äter du sent på kvällen kommer din kropp att få svårt att slappna av och det blir svårare att somna.

Att göra: Ät inte sent på kvällen och ät framförallt inte för mycket. Tugga långsamt så att hjärnan hinner registrera att du är mätt.

3. Julstressen

Det är ju egentligen solklart. Ju mer stressad du är, desto svårare blir det att slappna av och somna ifrån alla måsten. Julklappar ska handlas, huset ska pyntas, barnen ska ha adventskalender, golvet ska moppas, den perfekta granen ska hittas och hela tjocka släkten är på intåg. Julen är ett stressmoment som heter duga för många.

Att göra: Vad får dig att slappna av - meditation och avslappningsövningar? Ta bort ett par ”måsten” om du vill och kan, så att du också får njuta av ledigheten.

4. Förkylning, flunsa och vinterkräksjuka

Kräksjuka och andra otrevligheter frodas under vintersäsongen och bakterier attackerar oss gärna när vi har mycket att göra. Vem kan sova med huvudet hängande över toaletten eller snoken proppfull med snor?

Att göra: Vaccinera dig i tid, tvätta händerna ofta och undvik sjuka personer.

5. Resor

Julen innebär resor för många. Släkten kan finnas utspridd i hela vårt avlånga land, i Danmark eller till och med i USA. Att resa mellan olika tidszoner är en tvättäkta sömnstörare. Att sova i någon annans säng kan också ge upphov till en något orolig sömn.

Att göra: Råd bot på oron genom att ta med något du känner igen – en egen kudde, öronproppar eller filt.