Tidigare resultat visar att charkuterivaror ökar risken för cancer i tjocktarmen.
En ny svensk studie visar att även risken för en annan cancerform ökar.
– Hög konsumtion av bacon, korv, skinka är kopplat till ökad risk för cancer i bukspottkörteln, säger Susanna Larsson, forskare vid Karolinska institutet.
Processat kött, som korv eller leverpastej, ökar risken för cancer i bukspottkörteln, visar en svensk översiktsartikel publicerad i British Journal of Cancer. Ju mer man äter, desto mer ökar risken.
I studien ökade risken med nästan 20 procent för varje 50 gram processat kött en person äter per dag. Det motsvarar ungefär en varmkorv. Det innebär att den som äter fem varmkorvar per dag fördubblar risken att drabbas.
Men denna cancerform är dock relativt ovanlig, varför risken att drabbas fortfarande är förhållandevis liten.
Det är inte köttet i sig i charkuterivaror som korv, skinka, bacon och leverpastej, som ökar risken för cancer, utan de ämnen som tillsätts för att öka hållbarheten. Exempelvis nitriter.
Det säger Susanna Larsson, docent i epidemiologi vid Karolinska institutet, till TT.
– Risken är dosberoende. Ju mer man äter, desto mer ökar risken.
Den studie som hon presenterar i British Journal of Cancer är en så kallad metaanalys som är en sammanvägning av sju andra studier.
– Eftersom de andra studierna var välgjorda bedömer jag vår studie som mycket tillförlitlig.
Studien visar att risken att drabbas av cancer i bukspottkörteln ökar med 19 procent för varje 50 gram processat kött som äts per dag. Det motsvarar ungefär en varmkorv.
Hon betonar dock att bukspottkörtelcancer är en relativt ovanlig sjukdom. I Sverige får cirka 900 personer diagnosen varje år, framför allt personer över 65 år. Å andra sidan är det en mycket svårbehandlad cancer.
– Det är bland det värsta man kan få.
Susanna Larsson har tidigare visat att charkuterivaror även ökar risken för en betydligt vanligare cancerform, mag-tarmcancer.
– Om man äter mycket charkuterivaror bör man nog minska konsumtionen.
Just den här studien kan inte fastslå sambandet mellan charkuteriprodukter och bukspottkörtelcancern, enligt Susanna Larsson.
– Det krävs fler studier som bekräftar våra resultat, säger hon till Aftonbladet.
Men om man exempelvis äter varmkorv varje dag - bör man ändå tänka om.
– Det är inte särskilt bra. Det finns relativt starka bevis på att charkuteriprodukter ökar risken för tjocktarmscancer, säger Susanna Larsson till Aftonbladet.
Välkommen att kommentera på Aftonbladet! Här är du med och skapar Sveriges mest engagerande mötesplats och nyhetskälla med viktig information, argument och synpunkter. Vi litar på att du håller en saklig ton och visar respekt för andra som deltar i diskussionen. Självklart skriver vi inte hatiska kommentarer på Aftonbladet. Och lika självklart står vi för det vi tycker. Kul att du vill vara med!
Med vänlig hälsning Jan Helin, chefredaktör.
Läs mer om kommentarer