Forskare har länge ansett att stekt fet mat är farligt för hjärtat och ökar dödligheten.
Nu kanske deras råd i stället får stekas.
Forskare hävdar nu att det inte finns någon ökad risk för hjärt-kärlsjukdomar för den som äter fet mat – för den som använder olivolja eller solrosolja, uppger BBC.
Resultatet utgår från en studie av typisk Medelhavskost där dessa oljor används i frikostigt som gjorts vid Autonomous university of Madrid där över 40 000 vuxna svarade på frågor om sin diet.
Ingen av dem hade några tecken på hjärtsjukdomar då studien startade. Elva år senare summerades 606 hjärtsjukdomar och 1 134 dödsfall. Men när forskarna studerade dessa fall noggrannare hittade de ingen koppling till mat stekt i mycket olja, och drog slutsatsen att det beror på typen av olja de använde, uppger BBC.
– Sammanlagt stöds inte myten om att stekt mat generellt är farligt för hjärtat av tillgänglig forskning, säger professor Michael Leitzmann på tyska Regensburg-universitet som deltog i studien.
Däremot rekommenderar han inte snabbmat.
– Det betyder däremot inte att frekventa mål av fish and chips inte får konsekvenser för hälsan.
Studier har tidigare visat Medelhavsmatens hälsosamma effekter som minskad risk för cancer och hjärtsjukdomar, uppger BBC.
Välkommen att kommentera på Aftonbladet! Här är du med och skapar Sveriges mest engagerande mötesplats och nyhetskälla med viktig information, argument och synpunkter. Vi litar på att du håller en saklig ton och visar respekt för andra som deltar i diskussionen. Självklart skriver vi inte hatiska kommentarer på Aftonbladet. Och lika självklart står vi för det vi tycker. Kul att du vill vara med!
Med vänlig hälsning Jan Helin, chefredaktör.
Läs mer om kommentarer