Årets Dagstidning digitalt. Årets Nyhetssajt.
Startsidan / Hälsa

Minska din strokerisk – ät färre småkakor

Foto: Colourbox

Är du kvinna och gillar småkakor och pommes ­frites – mat med farliga transfetter – så ökar risken för stroke.

Det slås fast i den nyligen släppta amerikanska ­studien Womens Health Initiative Observational Study, uppger Gp.se.

I studien fick 87 000 kvinnor mellan 50 och 79 år svara på frågor om sin diet.

Resultaten visar att förekomsten av ischemisk stroke, hjärninfarkt, var 39 ­procent större bland dem som åt mest transfetter jämfört med dem som åt minst.(TT)

  • Skriv ut
(TT)
Om Aftonbladet

Aftonbladet TV

Nöjesbladet FILM