Tillskotten kan förkorta ditt liv
Forskare varnar för vanliga vitaminpiller
Vitaminpillren kan bli din död.
En ny studie visar att risken att dö för tidigt ökar med kosttillskott.
Efter genomgång av 78 studier där totalt 296 707 personer ingått har Cochrane-institutet, en sammanslutning av oberoende forskare, dragit slutsatsen att antioxidanter i form av kosttillskott inte alls ökar din livslängd.
Tvärtom.
I studierna har deltagarna delats in i en kontrollgrupp och en som tagit verkliga kosttillskott där betakaroten, A-, C- och E-vitamin samt selen ingått.
”Kompensera inte”
Risken för en för tidig död ökade med tre–fyra procent i gruppen som tog kosttillskotten.
Forskarna kopplar den ökade dödligheten till betakaroten, A- och E-vitamin.
– Vi tycker inte att man ska kompensera dålig kost med tillskott. Äter man enligt våra rekommendationer behövs det inte, säger Emma Haldin Ankarberg, toxikolog på Livsmedelsverket.
Inga begränsningar
Det finns i Sverige inga begränsningar för hur höga doser som får ingå.
Det betyder att somliga preparat innehåller upp till 5 000–6 000 procent över det rekommenderade dagliga intaget av vitaminer, antioxidanter och mineraler.
Sångerskan Charlotte Perrellis kostpreparat Fit & Smart innehåller nästan tre gånger så mycket E-vitamin som Livsmedelsverket rekommenderar.
Det högprofilerade Vitaepro med Stig Strand och Louise Karlsson som frontfigurer överstiger också rekommendationerna för dagligt intag av E-vitamin i både Vitaepro och Omega-pro.
– Det här är en forskare som vill ha uppmärksamhet, säger Frode Nakkim på Vitaepro.
– De har undersökt enormt höga doser som inte finns i våra kosttillskott. I Norge har vi regler för hur höga doser som får ingå och de är mycket långt i från de nivåer den här forskningen sysslar med.
Lätta att hitta
Den riskabla dosen betakaroten uppgår till 18 milligram per dag.
Och Aftonbladet har inga svårigheter att hitta preparatet Betagranat som innehåller 25 milligram eller Betagranat med 15 milligram per kapsel.
För E-vitamin satte forskarna gränsen vid 380 milligram och även om en snabbgenomgång av vanliga kosttillskott inte nådde ända fram hittade vi värstingen SuperVitamin Pak med 266 milligram, vilket är 1 333 procent över den rekommenderade mängden per dag, eller Performaxx med 1 110 procent över vad som är normalt.
Genomgången av de 67 första studierna publicerades 2008 och har nu utökats.
Aftonbladet har sökt Charlotte Perrelli för en kommentar.
Här är vitaminerna i kosttillskotten
Vitamin A
Finns i fet fisk, ägg och lever. Anses bra för immunsystemet, hud, syn och sperma.
Vitamin E
Finns i vegetabilisk olja, nötter och frön. Anses bra för cirkulationen och leder.
Betakaroten
Finns i grönsaker som är röda och orangea. Anses bra för synen och hjärnan.
