Vilse i dietträsket?

1 av 5
HÄLSA

Du kan få snabb effekt av vilken diet som helst. Men för att få ett resultat som håller, så krävs det att du väljer rätt – rätt diet och livsstil för just dig.

Visst går det att testa olika snabbdieter och gå ner i vikt. Chansen är stor att du blir av med ett par kilon. Problemet är att människokroppen inte är gjord för att äta enbart ananas, grapefrukt eller bananer under en lång tid.

Snart blir frestelsen för stor att hugga in på en gräddig pasta. Och vips – snart kommer alla kilona tillbaka på en och samma gång.

– Dieter avviker väldigt mycket från vad människor brukar äta. Initialt kan man nå en god effekt. Men det håller nästan aldrig i längden, säger Elisabet Rothenberg, dietist och medicine doktor på Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg.

För att kunna uppnå en varaktig lägre vikt så måste man se över hela sin livsstil, säger hon.

Sågar inte alla dieter

Men den som i några veckor kan tänka sig att leva extremt asketiskt och bara inta en eller ett par livsmedel går självklart ner i vikt.

– Om du vill se snabba resultat så fungerar i princip vilken diet som helst. Du kan äta jordnötter eller wienerbröd och dricka rödvin och kaffe bara du äter mindre än du förbrukar och du går garanterat ner i vikt, men det är ingen långsiktig lösning, säger Elisabet Rothenberg.

Ingrid Larsson, klinisk näringsfysiolog och medicine doktor på Sahlgrenska och Mai-Lis Hellenius, hjärtläkare, verksam på livsstilsmottagningen vid Karolinska universitetssjukhuset i Solna, nickar instämmande.

Men de sågar inte alla dieter, bara de mest extrema som tillåter alldeles för få livsmedel för att kroppen ska må bra.

Medelhavskosten optimal

Den optimala dieten som passar alla, inte minst äldre personer, är Medelhavskosten som innehåller mycket fisk, grönsaker, nötter och vegetabiliska fetter.

Kort sagt: fetter som kroppen och knoppen mår bra av.

Forskare vid Sahlgrenska har tagit del av data från den så kallade H70-studien som i mer än 40 år följt 70-åriga göteborgare, varav hälften män, och konstaterar att 70-åringar som åt en nordisk variant av medelhavskost bestående av mycket frukt och grönsaker, rätt sorters fetter och undvek riktigt söta livsmedel i genomsnitt levde två till tre år längre.

– Vi har funnit vetenskapligt stöd för att denna kost bidrar till en bra hälsa, säger Elisabet Rothenberg.

Inte oväntat fick de personer som åt mycket kött, socker och lite fisk, ett kortare liv.

”Tveksam till LCHF”

LCHF är den diet på senare år rört upp mest känslor och delat expertisen i två läger, för och emot ett högt intag av mättade fetter för att minska sin vikt.

– Jag är otroligt tveksam till LCHF i dess mest extrema form. Att under lång tid basera sin kost på ett högt intag av mättade fetter är inte hälsosamt, säger Elisabet Rothenberg.

Läkaren Mai-Lis Hellenius, använder aldrig ordet diet och varnar för att en sträng diet på sikt kan leda till ohälsa eftersom du inte får i dig tillräckligt av vad kroppen behöver för att må bra.

– Om vågen stadigt pekar uppåt är det dags att äta mindre och börja röra på sig dels för att underhålla muskulaturen men också för att må bättre mentalt. Fysisk motion och sunda matvanor hör så otroligt intimt ihop. Visste du till exempel att den som står två timmar om dagen vid sitt skrivbord kan gå ner upp till tio kilo på ett år, säger hon.

”LCHF farlig om den tolkas fel”

LCHF använd på rätt sätt, där man drar ner på fikabrödet och byter ut godiset mot nötter, tillsammans med en ökad fysisk aktivitet kan vara bra, menar hon.

– Men de som använder och tolkar den på fel sätt så är detta den farligaste diet vi haft på länge. I värsta fall kan den leda till stroke och hjärtinfarkt, säger Hellenius.

Hon håller med sina kollegor om att medelhavskosten är den optimala dieten som passar alla.

– Den förebygger hjärt- och kärlsjukdom, demens, parkinson, inflammatoriska sjukdomar och cancer.

Quick fixdieten finns inte

Stenåldersdieten tycker hon inte är så tokig, men den kan vara svår att följa på sikt och hon tycker också att den innehåller onödigt mycket protein.

– Vi vet att ett högt proteinintag är förknippat med en ökad cancerrisk.

Om den nu inte finns – den där hägrande quick fixdieten som ger en gudomligt slimmad kropp, varför är då historien full av den ena dieten mer extrem än den andra som lovar snabb viktminskning?

– Folk lurar sig själva att tro att en viktnedgång på flera kilo, efter att ha levt på grapefrukt några veckor, ska stå sig. Men de blir besvikna. I princip kan du ta vilken diet som helst och följa den slaviskt så går du ner i vikt. Problemet är att det inte går att hålla en så ensidig diet under en lång tid, säger Ingrid Larsson.

FAKTA

Vilken diet passar dig bäst?

LCHQ (Low carbo­hydrate high quality)

Så funkar den: Tillåter mer kolhydrater än LCHF. Begränsat med mättat fett och större andel omättat fett, vegetabiliskt fett och protein.

Expertens bedömning: ”Detta är i stora drag en Medelhavskost som passar alla.”

LCHF (Low carbo­hydrate high fat)

Så funkar den: Extremt kolhydratfattig diet som innehåller mycket mättat fett. Frukt och bär, spannmålsprodukter, potatis och rotfrukter är inte tillåtna.

Expertens bedömning: ”Ej lämplig för personer med höga blodfetter eller diabetiker. Hälsomässigt tveksam på grund av att flera viktiga livsmedelsgrupper utesluts.”

GI-diet (Glykemiskt index)

Så funkar den: I GI-dieten byter man ut livsmedel som innehåller vitt mjöl och socker. GI förespråkar grönsaker, rotfrukter, baljväxter, frukt och bär.

Expertens bedömning: ”Passar alla, men det går lika bra att följa Livsmedelsverkets rekommendationer som i princip är liktydig med GI.”

Medelhavskosten

Så funkar den: Medelhavskosten innehåller grönsaker, rotfrukter, baljväxter, frukt och bär och bara ett begränsat intag av rött kött. Fisk av alla sorter samt vegetabiliska fetter ingår i kosten. Denna kost har ett starkt vetenskapligt underlag för att förebygga hjärt- kärlsjukdom.

Expertens bedömning: ”Medelhavskosten är den optimala dieten som passar alla, inte minst de som lider av hjärt- kärlsjukdom.”

Flygvärdinnedieten

Så funkar den: Flyvärdinnedieten är en viktminskningsdiet som går ut på att minska energiintaget mycket kraftigt under några dagar genom att äta främst grönsaker, frukt, kött, fisk och ägg.

Expertens bedömning: ”Det saknas helt vetenskapligt underlag för att denna diet är effektiv för viktminskning på lång sikt.

Dieten passar ingen som vill gå ner i vikt och hoppas på ett varaktigt resultat.”

Raw food

Så funkar den: Raw food står för färsk och obehandlad föda som äts rå och oupphettad för att enzymer inte skall förstöras och för att man inte ska få i sig kemikalier.

Expertens bedömning: ”Dieten saknar helt vetenskapligt underlag för att vara hälsosam.”

Stenålderskost

Så funkar den: Stenålderskost baseras på viltkött, fisk, rotfrukter, nötter, bär och frukt. Spannmåls- och mjölkprodukter ingår inte, inte heller vitt mjöl, socker och salt. En relativt stor del av kosten består av animaliska livsmedel. Spannmåls- och mjölkprodukter är inte tillåtna.

Expertens bedömning: ”Det finns ett visst vetenskapligt belägg för hälsomässiga effekter på vikt, blodfetter, insulin- och blodsockernivåer. Rekommenderas inte för äldre kvinnor på grund av att mjölkprodukter, som innehåller kalk, som är bra för skelettet, inte är tillåtet. Innehåller mycket protein. Kan vara svår att hålla på lång sikt.”

Viktväktarna

Så funkar den: Bygger på principen att energiintaget måste vara lägre än energiförbrukningen för att vikten ska minska. Personen får bara förbruka ett visst antal poäng per dag att för att inte gå upp i vikt.

Expertens bedömning: ”Innehåller ett bra varierat livsmedelsintag som passar alla som uppskattar att räkna poäng och gillar att få applåder när de ställer sig på vågen på viktväktarträffarna.”

Flat belly diet

Så funkar den: En kost som är rik på enkelomättade fetter medan fetter som är mättade eller transfetter är förbjudna. Med denna diet utlovas platt mage på några veckor.

Expertens bedömning: ”Dieten saknar helt vetenskapligt underlag för att vara hälsosam eller ge viktminskning.”