Ersätt huvudvärken – med träningsvärk

Experten: bästa botemedlet är fysisk träning

Kvinnor värst drabbade  I dag lider drygt två miljoner svenskar av spänningshuvudvärk, och värst drabbade är kvinnor. Anna-Lena Waldaeus, 49, tränar för att slippa sin huvudvärk. Här är hon på utegympa i Sollentuna.
Foto: Pernilla Wahlman
Kvinnor värst drabbade I dag lider drygt två miljoner svenskar av spänningshuvudvärk, och värst drabbade är kvinnor. Anna-Lena Waldaeus, 49, tränar för att slippa sin huvudvärk. Här är hon på utegympa i Sollentuna.
HÄLSA

Glöm huvudvärkstabletter, ­massage och tupplurar.

En ny forskningsstudie visar att det bästa botemedlet mot spännings­huvudvärk är fysisk träning.

– Jag cyklar till och från jobbet och går på gympa och yoga. Nu är det inte alls samma smärta, ­säger Anna-Lena ­Waldaeus, 49.

Elisabeth Söderberg
Elisabeth Söderberg

I dag lider drygt två miljoner svenskar av regelbunden spänningshuvudvärk. Värst drabbade är kvinnor i åldern 34–38 år.

– Oftast handlar det om kvinnor som lever stressiga liv. Har man både en karriär och en familj att rå om så blir det lätt för mycket, säger Elisabeth Söderberg som presenterat studien i en avhandling vid Sahlgrenska akademin i Göteborg.

”Stora problem”

Precis så var det för Anna-Lena Waldaeus, 49, som har lidit av spänningshuvudvärk i över 20 år.

– Jag hade stora problem med huvudvärken redan innan jag fick barn, men det blev ännu värre då. Vissa dagar fick jag verkligen tvinga mig till jobbet, säger Anna-Lena Waldaeus.

Hon beskriver smärtan som ett konstant tryck som kunde ­sitta kvar i flera veckor i sträck.

– Det var som ett väldigt tryck vid ögonbrynen och det flyttade sig från ena sidan till den andra. Det gjorde att jag inte kunde tänka klart.

Styrketräning bäst

I dag mår Anna-Lena bättre och hon är säker på att träningen har hjälpt henne på vägen.

– Jag cyklar tre mil till och från jobbet varje dag och sedan går jag på gympa och yoga också. Nu är det inte alls samma smärta.

Just fysisk träning är, enligt studien, den metod som har bäst effekt på spänningshuvudvärk – och ­allra bäst fungerar styrketräning.

– Den patientgrupp som tränade hantelträning två-tre gånger i veckan upplevde störst effekt, och ökade sin generella livskvalitet mest, säger Elisabeth ­Söderberg.

”Det är bevisat”

Hon tror att många läkare har varit rädda för att patientens smärta ska öka vid fysisk ansträngning.

– Om en patient kommer in och berättar att hon har ont i huvudet varje dag, så är väl fysisk träning inte det första man rekommenderar. Men nu har vi bevisat att det är den vetenskapligt bästa metoden, säger Elisabeth Söderberg.

Oklart varför

Vad det är som gör att ­huvudvärken botas av styrke­träning visar dock inte studien.

– Nej, det vet vi inte. Men det står helt klart att träning får patienterna att må bättre. Jag hoppas att framtida forskning kan undersöka hur ännu hårdare träning påverkar, säger Elisabeth Söderberg.

FAKTA

Så gick studien till...

■ ■ 90 personer med kronisk huvudvärk fick prova fysisk träning, avslappningsövningar respektive akupunktur vid Sahl­grenska akademin i Göteborg under 10–12 veckor.

■ ■ Sex månader senare gjordes en uppföljning.

■ ■ Resultaten presenterades i doktoranden ­Elisabeth Söderbergs avhandling och visar att samtliga metoder hjälper, men att fysisk träning ger bäst ­effekt.

Det här fungerar enligt studien

1. Träna. Genom fysisk träning minskar dina besvär. Allra bäst fungerar träning med hantlar, men även andra motionsformer är bra på lång sikt.

2. Slappna av. Avslappningsövningar ger snabbt en lindrande effekt på spännings­huvudvärken. Avslappningsband finns att köpa på ditt apotek.

3. Hitta balansen. Det går ­inte att undvika stress, men försök att balansera det som ­triggar din huvudvärk. Har du extremt mycket att göra på jobbet? Prioritera då det och försök fokusera på familjelivet veckan efter.

Det här fungerar inte

1. För mycket medicin. Att ­regelbundet ta huvudvärkstabletter hjälper inte. Det kan i stället leda till läke­medelsberoende och ge ännu mer huvudvärk.

2. Tupplurar. När smärtan är som värst är det lätt att ­skippa träningen och ta en tupplur. Det fungerar inte och kan förvärra besvären.

3. Stillasittande. Att bara sitta stilla och vila hjälper inte mot värken, även om det kan kännas lock­ande för stunden. ­Försök träna i stället.