Hitta rätt metod – då lossnar bantningen

HÄLSA

Vill du också bli smalare efter sommaren? Då är du långt ifrån ensam.

Ofta krävs det bara några kilon för att sedan komma i gång på allvar.

– För många ger det en kick att snabbt gå ner i vikt och det håller motivationen högt, säger läkaren Ylva Trolle Lagerros.

Ylva Trolle Lagerros.
Foto: PRIVAT
Ylva Trolle Lagerros.

Olika dieter passar olika personer olika bra. Det gäller bara att hitta en diet som man trivs med och som man tror man kan hålla i längden.

– För många ger det en kick att snabbt gå ner i vikt och det håller motivationen högt. Plötsligt kan man ta trapporna och behöver inte vänta på hissen, säger Ylva Trolle Lagerros, docent och läkare på metabolenheten (tidigare överviktsenheten) på Karolinska.

Hälsosamma vanor

Hon forskar om fetma och möter ofta överviktiga patienter.

Nu när semestrarna tar slut är det extra många som försöker komma i form.

– Vi gjorde en studie om det nyligen. Vi trodde att boomen när folk ville förändra sina vanor var efter nyår, men så var det inte utan det är nu i september.

Det finns många sätt att göra det på. Ylva Trolle Lagerros tycker att det viktigaste för att lyckas är att hitta ett nytt och sundare förhållningssätt till mat.

– Det handlar om att skaffa nya hälsosamma kost- och motionsvanor och att hitta situationerna som man faller dit på. Är det hos mormor, under sommaren, julen? Vid vilket tillfälle tappar man lätt kontrollen, äter på tok för mycket och ger upp?

Bättre blodtryck

För att hälsan ska påverkas positivt behövs inte någon stor viktnedgång. Det räcker med fem-tio procent av kroppsvikten.

– Då motar man Olle i grind och blir av med många riskfaktorer. Det kanske inte är ens drömvikt, men ur läkarperspektiv är det ofta bara det som behövs för att blodfetter och blodtrycket ska bli bättre.

Läkarens bästa tips innan bantningen

Tänk igenom om bantning passar i livet just nu så att det finns tid för det. Det är inte alltid bra att göra det samtidigt som man ska flytta, skilja sig eller byta jobb.

Skaffa en kompis eller gör det med en partner. Ha stöttning hemifrån.

Tänk långsiktigt och ha olika delmål med belöning.

Sondera vilka olika bantningsmetoder som finns innan du bestämmer dig och bestäm dig för en.

Om du har en husläkare, prata med den. Man kan få bra stöd från vårdcentralen och det kan vara bra att göra en allmän hälsokontroll innan. Är man sjuk är det bra att kolla med en läkare om dieten är vettig.

Källa: Ylva Trolle Lagerros, läkare och docent på Karolinska institutet och Karolinska sjukhuset.