De tar genvägen till bättre hälsa

Dna-testet säger hur du ska äta och träna

TOG GENTEST Blossom Tainton tog ett gentest för att se vilken kost och träning som kan vara bäst för henne.
Foto: Urban Andersson
TOG GENTEST Blossom Tainton tog ett gentest för att se vilken kost och träning som kan vara bäst för henne.
HÄLSA

En simpel topsning kan ge dig nyckeln till din optimala hälsa. Det senaste inom hälso­branschen: Dna-analyser som hjälper dig att gå ner i vikt och träna rätt.

Gentekniken har exploderat de senaste åren – och med den också marknaden för kommersiella tester.

Nu letar vi inte bara efter sjukdomar i vår arvsmassa, utan även faktorer som påverkar förbränningen och våra fysiska prestationer.

Företagen ger råd

Men fungerar det?

Ja, hävdar Lars Hessel, dansk läkare och forskare. Han ligger bakom analysföretaget Din dna, som utför tester där man tittar på genavvikelser som är särskilt förknippade med fetma och ämnesomsättning. Ut­ifrån dessa avvikelser gör företaget en profil med skräddarsydda kost- och träningsrekommendationer.

”Förändrar liv”

– Metoden hjälper patienten att lära sig mer om sig själv, till exempel om kroppen föredrar proteiner eller kolhydrater som bränsle­källa, säger Lars Hessel.

Hur tillförlitliga är era analyser?

– Jag kan inte svara på den frågan med exakta siffror. Men jag har träffat så många som har provat och som tack vare det har kunnat förändra sina liv, att jag vet att testerna ger en stark indikation på hur man bör äta och träna.

Men svenska läkaren ­Emma Tham,

Tony Irving topsar.
Tony Irving topsar.

doktor i medicinsk genetik, är inte lika övertygad.

”Kanske i framtiden”

– Man kan inte sätta ihop kostråd utifrån en enda avvikelse. Vi har tusentals gener som kan motverka varandra – man måste se till hela bilden.

Hon lägger till:

– Kanske att man i framtiden kan säga något om en persons anlag för övervikt – om man tittar på hundra genvariationer eller så men där är vi är inte

ännu.

FAKTA

Så gjordes dna-testet

Våra tre testpersoner fick var sitt testkit. De topsade sig på insidan av kinden och skickade in provet till företaget som saluför gentesterna. Efter några dagar kom svaren med post.

Blossom Tainton: Ålder: 51 Yrke: Hälsocoach, artist Längd: 176 Vikt: 73 BMI: 23.6 (normal­viktig)
Foto: Urban Andersson
Blossom Tainton: Ålder: 51 Yrke: Hälsocoach, artist Längd: 176 Vikt: 73 BMI: 23.6 (normal­viktig)

Blossom Tainton: ”Vet att jag är medel”

Testresultat

Ökade tendenser för: Hunger och trötthet efter hård träning. Trött och sötsugen på eftermiddagen.

Förutsättningar för: Uthållighetsträning, intensiv träning.

Blossoms kommentar

– Resultaten stämmer rätt väl med hur jag uppfattar mig själv. Jag vet att jag är rätt medelmåttig när det kommer till  träning.

– Det som jag reagerar på är fettprocenten i kosten. 35 procent fett låter mycket. Jag brukar nog ligga på 10 i normala fall. Jag äter mycket grönsaker,  i perioder helt vegetariskt.

Fredrik Paulún Ålder: 42 Yrke: Näringsfysiolog Längd: 171 cm Vikt: 74 kg BMI: 25.3 (gränsfall till övervikt)
Foto: Lotte Fernvall
Fredrik Paulún Ålder: 42 Yrke: Näringsfysiolog Längd: 171 cm Vikt: 74 kg BMI: 25.3 (gränsfall till övervikt)

Fredrik Paulún: ”Kolhydrater gör mig tjock”

Testresultat:

Ökade tendenser för: Övervikt, ökad hunger, lägre mättnad, att äta mycket mättat fett och socker

Träning: Allround

Fredriks kommentar

– Resultatet stämmer ganska väl med hur jag känner mig själv. Det är en bekräftelse på att jag nog har gjort hyfsat rätt!

– När det gäller kost har jag testat allt genom åren. Lågkolhydratkost får mig att bli deppig, högkolhydratdieter gör mig tjock. Numera äter jag en fördelning som ligger rätt nära den som rekommenderas här.

– När det gäller träning är jag allround, precis som analysen säger. Jag kör både styrka och kondition.

Tony Irving: Ålder: 47 Yrke: Programledare, dansare, koreograf, domare i TV4:s ”Let’s dance”. Längd: 178 cm
Vikt: 80 kg BMI: 25.2 (gränsfall till övervikt)
Foto: Stefan Mattsson
Tony Irving: Ålder: 47 Yrke: Programledare, dansare, koreograf, domare i TV4:s ”Let’s dance”. Längd: 178 cm
Vikt: 80 kg BMI: 25.2 (gränsfall till övervikt)

Tony Irving: ”Mådde sämre av råden”

Testresultat:

Ökade tendenser för: Att gå upp i vikt om du äter mättat fett

Träning: Allround

Råd: Ät mest omättat eller fleromättat fett

Tonys kommentar

– 60 procent kol­hyd­rater chockade mig! Jag skulle säga att det är fullständigt fel. Jag undviker ris, potatis och bröd – sådan kost får mig att känna mig uppblåst, tung, trött och orkeslös. Normalt äter jag vad min kropp vill ha, när den vill ha det.

– Jag testade faktiskt att äta enligt rekommendationerna under en vecka och mådde inte bra alls.

– Träningsråden stämmer bättre. Jag har en explosiv kropp och är bra på både uthållighet och styrka. Anlagen för övervikt stämmer också, alla i min familj har det problemet.