De mörka, heta dropparna är inte bara en fröjd för själ och gom, de kan också ge ett visst skydd mot bröstcancer. Särskilt för den som har rätt gener.
– Antingen minskar risken att bli sjuk med en tredjedel. Eller, om man tillhör den andra gruppen, blir man sjuk senare, säger forskaren Helena Jernström när hon sammanfattar sin forskargrupps senaste resultat.
Jernström är docent i experimentell onkologi vid Lunds universitet och samtidigt knuten till Malmö högskola. Hon och hennes kollegor, med doktorand Erika Bågeman i spetsen, har undersökt sambandet mellan bröstcancer och kaffedrickande hos 458 bröstcancerpatienter.
– Vi dricker ju en hel del kaffe i det här landet så det är intressant att studera effekterna, säger Jernström.
Ett och samma enzym, kallat CYP1A2, är inblandat både när kroppen bryter ned kaffe och det kvinnliga könshormonet östrogen, en välkänd bov bakom bröstcancer. En viss gen styr tillverkningen av enzymet och den genen finns i olika varianter. Ungefär hälften av befolkningen har en variant kallad A/A som gör att kroppen snabbt kan ändra mängden tillverkat enzym, medan personer som har genvarianter kallade A/C eller C/C har en jämnare produktion. Dessa C-personer får bröstcancer mer sällan än andra, givet att kaffedrickandet uppgår till minst tre dagliga koppar, enligt studien.
De genetiskt mindre lyckligt lottade, men kaffeälskande, medsystrarna insjuknade nästan tio år senare i bröstcancer än kvinnor som bara drack en kopp om dagen eller inget kaffe alls.
– Det var ju bra. Å andra sidan fick de oftare tumörer som är mer svårbehandlade, säger Helena Jernström.
Kaffet hade dock bara effekt för de kvinnor som inte hade tagit hormoner mot övergångsbesvär.
Fler studier krävs för att kaffe ska kunna rekommenderas i förebyggande syfte. Forskarna ska nu studera hur kaffedrickande påverkar behandlingsresultatet för cancerpatienter.
Studien är publicerad i medicintidskriften Cancer Epidemiology, Biomarkers and Prevention.
Välkommen att kommentera på Aftonbladet! Här är du med och skapar Sveriges mest engagerande mötesplats och nyhetskälla med viktig information, argument och synpunkter. Vi litar på att du håller en saklig ton och visar respekt för andra som deltar i diskussionen. Självklart skriver vi inte hatiska kommentarer på Aftonbladet. Och lika självklart står vi för det vi tycker. Kul att du vill vara med!
Med vänlig hälsning Jan Helin, chefredaktör.
Läs mer om kommentarer
...