Chokladgalen? Och kvinna?
Nu söker brittiska forskare efter 150 kvinnor som kan tänka sig att äta en chokladkaka varje dag i ett års tid – i rent studiesyfte.
Tidigare forskning antyder att en chokladdos var dag kan minska risken för cancer bland kvinnor med diabetes. Nu ska flavonerna i chokladen undersökas. De tros nämligen kunna skydda också mot hjärtsjukdomar.
– Hypotesen är att flavonerna kan påverka skyddet mot hjärtsjukdomar i större utsträckning än konventionell medicinering, säger diabetesexperten Ketan Dhatariya vid Norfolk and Norwich University hospital till CNN.
Välkommen att kommentera på Aftonbladet! Här är du med och skapar Sveriges mest engagerande mötesplats och nyhetskälla med viktig information, argument och synpunkter. Vi litar på att du håller en saklig ton och visar respekt för andra som deltar i diskussionen. Självklart skriver vi inte hatiska kommentarer på Aftonbladet. Och lika självklart står vi för det vi tycker. Kul att du vill vara med!
Med vänlig hälsning Jan Helin, chefredaktör.
Läs mer om kommentarer
...