C-vitamin – bra mot förkylning?
Nja.
Enligt nya studier hjälper inte C-vitamin alls mot smittan.
Däremot tillfrisknar man fortare.
Att C-vitamin kunde förebygga förkylningar blev en hälsatrend på 1970-talet efter att nobelprisvinnaren Linus Pauling publicerat boken ”Vitamin C och den vanliga förkylningen”.
Men nu har några forskare vid universitetet i Canberra tagit död på vad de vill kalla en myt, skriver Timesonline.
En sammanfattning av 55 olika studier visar att inte ens höga doser av C-vitamin minskar risken för att få en vanlig förkylning.
Personer som tog dagliga doser med upp emot två gram C-vitamin – 33 gånger mer än den rekommenderade dagliga dosen – fick förkylningar i samma grad som de som inte gjorde det.
Men helt fel ute var inte Pauling.
I vissa fall kan C-vitamin vara bra vid förkylningar.
De personer som regelbundet tog C-vitamintillskott fick generellt sett kortvarigare förkylningar än andra. C-vitamin visade sig också ha en förebyggande effekt hos människor som ofta aktiverar sig i kallt väder, som soldater, skidåkare och maratonlöpare.
Välkommen att kommentera på Aftonbladet! Här är du med och skapar Sveriges mest engagerande mötesplats och nyhetskälla med viktig information, argument och synpunkter. Vi litar på att du håller en saklig ton och visar respekt för andra som deltar i diskussionen. Självklart skriver vi inte hatiska kommentarer på Aftonbladet. Och lika självklart står vi för det vi tycker. Kul att du vill vara med!
Med vänlig hälsning Jan Helin, chefredaktör.
Läs mer om kommentarer
...