Atkinsdieten har vunnit i popularitet de senaste åren, inte minst eftersom Hollywoodstjärnor som Sarah Jessica Parker och Posh Spice valt det kolhydratsnåla metoden.
Men ny forskning visar att bantare som följer dieten kan dö i förtid.
Atkinsdieten - som innebär ett minimum av kolhydrater men mycket proteiner och fett - har fått många anhängare på senare år.
Inte minst då Hollywoodstjärnorna ofta väljer att banta med Atkins.
För några veckor sedan kom dessutom en studie som tydde på att Atkins var en av de effektivaste sätten att förlora i vikt.
Men ny forskning tyder på att metoden har en mörk baksida.
För varje steg på en skala från ett till tio – där ett var det högsta och tio det lägsta intaget av kolhydrater – ökade risken att dö i förtid med fem procent, skriver Upsala Nya Tidning som har tagit del av studien som finns publicerad i facktidskriften Journal of Internal Medicine.
Det är en oerhört liten riskökning i epidemiologiska sammanhang och skillnaden i total dödlighet mellan grupperna är inte statistiskt säkerställd.
”Det finns skäl att vara vaksam på de långsiktiga effekterna av sådana (lågkolhydrats-) dietprogram”, skriver forskarna i tidskriften, men konstaterar också att sista ordet i frågan inte är sagt:
”Det behövs belägg från ytterligare uppföljande studier innan några slutgiltiga slutsatser kan dras”.
Välkommen att kommentera på Aftonbladet! Här är du med och skapar Sveriges mest engagerande mötesplats och nyhetskälla med viktig information, argument och synpunkter. Vi litar på att du håller en saklig ton och visar respekt för andra som deltar i diskussionen. Självklart skriver vi inte hatiska kommentarer på Aftonbladet. Och lika självklart står vi för det vi tycker. Kul att du vill vara med!
Med vänlig hälsning Jan Helin, chefredaktör.
Läs mer om kommentarer
...