Dricker du två liter vatten om dagen, precis som du har lärt dig?
Då har du gått på vattenmyten.
Enligt forskaren Agnes Wold kommer det hysteriska vattendrickandet inte att göra oss friskare - utan bara tvinga oss att ständigt springa på toaletten.
I flera år har hälsotidningar, näringsforskare och idrottstränare hävdat att kroppen mår bra av mycket vatten. Minst två liter per dag ska vi dricka, då blir vi piggare, mår bättre och rensar kroppen på gifter.
Men det är bara struntprat, enligt Agnes Wold, forskare i mikrobiologi och immunologi vid Göteborgs universitet.
- Det är hemskt att man har skapat sådan ångest hos folk, att ge dem dåligt samvete när de inte dricker vatten, säger hon.
- Vi har ett ypperligt system som reglerar så att vi får i oss det vi behöver, det kallas det autonoma nervsystemet. Så fort balansen mellan salt och vatten i kroppsvätskorna ändras så blir vi törstiga.
- Vårt medvetna tänkande bör användas för viktigare saker än att fundera på hur mycket vatten vi får i oss. Det är lika dumt som att räkna ut hur mycket vi behöver andas varje dag. Man blir inte ett dugg friskare, bara nervösare, säger Agnes Wold.
Vad nu då? Är det alltså inte så att man rensar kroppen, blir vackrare, smartare och orkar prestera mer om man dricker 6-8 glas vatten varje dag?
- Att hålla på och bälga i sig tre liter vatten leder bara till att vi måste springa på toaletten i tid och otid. De flesta människor blir lite inkontinenta med åldern när urinblåsan inte orkar hålla emot så bra längre.
- Vi har fungerat i miljontals år utan att dricka tre liter vatten, så det säger sig självt att vi inte behöver börja med det nu. Det kommer att bli stora problem om ett par decennier när den vattendrickande generationen når inkontinensåldern.
- De riskerar att bli handikappade på grund av ständiga toalettbesök för att blåsan inte klarar av att hålla tätt, säger Agnes Wold.
Men hur har då vattenmyten uppkommit?
- Som alla myter kommer den framförallt från USA. Där sprang folk omkring med vattenflaskor för tio år sedan, nu har det nått hit. Samma sak med myten att du inte druckit tillräckligt om din urin är gul. Urin ska vara gul, säger Agnes Wold.
Men Karl-Otto Aly, överläkare och före detta expert på Socialdepartementet beträffande alternativmedicin, tycker att man visst kan dricka mycket vatten - beroende på hur man äter, vill säga.
- Om man äter tung husmanskost med ägg, ost, fisk och mycket salt så får man mer urinsyra i sig och det kräver mycket vatten så att njurarna får jobba mer. Äter man däremot mycket frukt och grönt så får man ju i sig en hel del vätska och då kräver kroppen inte så mycket vatten. Mitt tips är att titta på din urin, den ska vara ganska ljus. Om den är mörkt gul betyder det att den innehåller mycket salter och då växer det bakterier som kan leda till njursten, säger Karl-Otto Aly.
Även Hälsas näringsforskare Magnus Nylander tycker att man ska dricka mycket vatten.
- Man ska definitivt inte vänta tills man är törstig. Det gäller att dricka långt innan, minst två liter per dag, inklusive det man får i sig i maten, säger Magnus Nylander.
I Sverige konsumerade vi cirka 150 miljoner liter flaskvatten förra året, en ökning med 36 procent på fem år.
Välkommen att kommentera på Aftonbladet! Här är du med och skapar Sveriges mest engagerande mötesplats och nyhetskälla med viktig information, argument och synpunkter. Vi litar på att du håller en saklig ton och visar respekt för andra som deltar i diskussionen. Självklart skriver vi inte hatiska kommentarer på Aftonbladet. Och lika självklart står vi för det vi tycker. Kul att du vill vara med!
Med vänlig hälsning Jan Helin, chefredaktör.
Läs mer om kommentarer
...